Učitelj

Краћи прикази 579

наших младих колега и желимо им истрајности, јер истрајност

у раду побеђује. Београд. Дим. Ђ. Димитријевић.

„Школе и школовање у Сједињеним Државама“, — WiШат Е. Киззећ декан педагошког факултета универзе Ајова превео, Жив. М Радосављевић.

Поводом издавања ове књиге од стране г. Радосављевића, згодно је обратити пажњу на једну изузетно занемарену ствар у нашој школској књижевности. Обавештења која има мо о страним школским уређењима, животу школа и њиховим типовима, нису никако довољна; баш су врло оскудна И оно мало што добијемо, с времена на време, више је фрагментарног карактера; часописне нотификације. Једну јасну сигурну и потпуну слику само из тога није могуће створити, па ни приближно. Нисмо довољно информисани ни о оним школским организацијама које важе као изворне, типичне и ини цијаторске у свету. А за нас то неће бити без штете, нарочито за нас, који ипак морамо своју школску организацију упутити за једним од великих угледа.

Књига г. М. Е, Виззе!-а коју нам у преводу даје г. Радосављевић, биће довољна да нас упозна са школ. системом С. А. Д Овде није нужно упуштати се у садржину ове књиге, можемо само рећи то, да она чини потпуну и прегледну целину ствари коју обрађује. То је добра информативна књига.

Школски систем С, А.Д. има једну важну одлуку по којој се знатно разликује од свих осталих које ми познајемо и с којима се сусрећемо. Америка је нови свет и по неким «специфичним особинама свога школског уређења. И то је оно што ми доста тешко поимамо, јер у принципу знатно одступа од угледа европског континента. Има врло важних новина и ако можда не праве оригиналности. Извесно је, да "има елемената по којима је педагогика новога света у надмоћности над нашом, европском. То треба знати и користити, па и под условом да она није изворна и оригинална, што неки учени европејци подвлаче, означавајући њене успехе само као последицу долара, њихова богатства. Тиме се само