Učitelj
Нови покрети у васпитању | 653
ставља, пажња утврђује. Последње дотеривање графичког израза мисли изводе највише духовне моћи.
Ако се деси и најмањи поремећај равнотеже снага, то се одмах показује у писању. То објашњава могућност утврђивања дијагнозе код једне читаве категорије нервних и душевних болести.
Дакле у рукопису има елемената који се могу сматрати као рефлекс свести.
Свест, пак, према Бергсону, непрестано за време трајања еволуира. Психолошки је живот прави живот, Сваки је тренутак крај претходног тренутка и почетак следећег... Свест је једна, али она не остаје никад идентична себи, као и свако живо биће уосталом. Она се мења стално, али не као нешто што је створено једном за увек, већ као биће које се стално ствара. Свест је непрекидно протицање, у коме су застоји само површне апстракције, које служе потребама практичког живота,
Према томе и рукопис у току целог живота еволуира.
Како су многобројне и разноврсне диференције у рукопису једног човека од његовог раног детињства до дубоке старости |!
Ружмон је својим предавањем доказао да је писање веран рефлекс наших пролазних стања: наш рукопис живи с нама, стари с нама, обољева и оздравља с нама, — само не умире с нама, јер остаје и после наше смрти...
НОВИ ПОНРЕТИ У ВАСПИТАЊУ Dr. Fr. H. Mandić:
Lietzovi uzgojni domovi.
Osnovatelj i zagovornik njemačkih uzgojnih domova. na ladanju Dr. H. Lietz!) tvrdi, da je kao student i učitelj stekao isku=
') Dr. H. Leitz, Mitteilungen aus deuischen Landerzihungsheimen. » . Die deutsche Nationalschule. » Deutsche Landerzichungsheime.
Учитељ