Učitelj

662 Учитељ

зиду слика мачке. Деца ће је ћутећи посматрати; за време одмора између себе разговараће о мачки, о којој ће учити у четвртак; код куће ће питати родитеље, браћу, сестре или кога било да им каже шта о мачки о којој ће они учити у школи; тражиће мачку да је виде, да се играју с њом да је посматрају: молећи да им когод прича какву причу о њој и т. д. Затим читаће што из које књиге, на коју ће учитељ скренути пажњу да има да се чита о њој. — Кад буде часо предавању те методске јединице деца ће причати сама све шта ко зна о мачки. Једно друго допуњаваће, исправљаће, такмичиће се питати учитеља и т. д. а учитељ ће све канализовати и систематизирати док се не постигне жељени резултат који је дошао саморадњом.

Дакле суштина је овог метода као што сам напред казао саморадња. Ученик се сам учи и сам ради. Учитељ има само да руководи и упућује а помаже само онда кад ученик тражи његову помоћ или осећа потребу ње.

Узмимо један пример из Географије. На реду је н. пр. да се учи извесног дана о сливу Дунава. На 2—3 дана пре тога предавања обешена је о зиду карта Слива Дунавског. Деца имају сама да посматрају терен, да читају планине, реке, градове, обележавају границе, и да до одређеног дана за предавање упишу сама у своје вежбанке шта мисле да треба казати учитељу о томе сливу. За то време сна ће и распитивати се о томе сливу код познатих да ли би им он што могао казати што треба да знају, разговараће се између себе и разбирати да ли је ко н. пр. путовао у који крај или које место у томе сливу. Можда ће ко знати коју причу или песму или догађај који се десио у коме крају тог слива. Затим ће и учитељ упућивати децу на чланке из читанке или уџбеника или каквог дечјег листа где се може наћи материјала за разговор на часу. Поред литературе, која је на мети у школи, изложени су на видном месту природни продукти тог краја, разне слике, стереоскоп и др. што представља карактеристичне ствари у томе сливу и 1. Д.

На часу има наставник само да испитује децу о свему што она знају и што су сама научили и да одговара на њихова питања. Згодним начином учитељ ће скретати ученицима пажњу да казују и оно што она знају али се нису сетила да кажу. После ће он све то да систематизује и примени.