Učitelj

Књижевни преглед 115

«сваки састављач читанака за ђаке основних школа је да сва на«става у основним школама мора бити васпишна, па и настава из матерњега језика. По томе читанка за ђаке основних школа није књига која служи само за вежбања школске деце у читању, већ се захтева да се деца прочитавањем градива у читанкама уче још и познавању значаја појединих израза, разумевању садржине и етичком суђењу или извођењу моралних поука. „Да се одговори овоме педагошком начелу захтева се да се сваки састав из читанке, који ће деца читати у школи, претходно обради као методска јединица, да се при томе објасне деци сви непознати изрази, и упуте да разумеју и схвате садржину прочитанога састава, као и да схвате и разумеју поуку коју он пружа. Такво извођење наставе из читања чини ову наставу васпитном, а ако се она тако не изводи, онда настава није васпитна, и онда је без праве вредности. Према овоме, овако би требало обрадити и све напред означене саставе у овој читанци: Свети Сава — Косовка ђевојка — Отаџбина — Држава — Марко Краљевић и Српско хрватска молитва = а,по моме тврдоме уверењу, нема учитеља који би могао дебро и правилно обрадити ове саставе као методске јединице, па успешно извести наставу из ових методских јединица код деце у 1 разреду основне школе. Све ове методске јединице могу се добро обрадити и извести успешна предавања само код деце у ТУ разреду, која већ имају неких познавања или појмова из области земљописа и народне историје, а не код деце у П разреду основне школе, која још немају нижаквих појмова ни из земљописа ни из народне историје.

Ово је толико јасно и убедљиво за свакога учитеља, те нису потребна никаква даља разлагања и доказивања.

Г. Вујанац је тежио, то се јасно види, да у изради ове читанке буде што оригиналнији, т.ј. да у ову своју читанку унесе градиво кога нема у осталим читанкама за овај разред, па да тиме учини да се његова читанка знатно разликује од осталих, и да због тога буде погоднија и боља од осталих, али је тиме, што се није обазирао на педагошко "начело о тоступности у настави, учинио да је ова његова читанка баш због тога испала непогоднија од осталих читанака за овај разред.

Из ове тежње за оригиналношћу Г. Вујанац је упао у

3*