Učitelj
Психологија учитељева 267
и психичке болести. Неопходно је изнети не само психички штетна дејства учитељског позива, већ истовремено дати и средства за чување од њих и лечење; то је задатак етике позива. -
Пошто учитељ мора бити у исто времг и васпитач, а васпитање је друштвена акција, то мора припадати социјалном типу, сам учитељски позив ствара у њему превласт социјалне структуре. Али се не сме изгубити из вида да и сама
структура учитељског позива зависи од психичке атмосфере _ учитељске школе и од ступња културног развића средине у којој се налази учитељ. Ми смо проучавали психологију наших учитеља свагда у вези са факторима њиховог образовања, и утврдили смо девет типова. |
Први тип је научни. Код њега преовлађује интерес за. васпитно методички рад. Запажа се јасно још у учигељској школи: има ученика који се толико интересују за педагошку групу, да слабо уче остале предмете. Учитељи теротичари радо расправљају, усмено и писмено, 0 психолошким и васпитним проблемима. Али док су једни и добри практичари, други, презаузети теориским радом, занемарују своју школу.
Други, естетички тип се карактерише развијеним естетичким интересом. Код њега је претежна љубав према уметности. Лишерарни шип је једна врста тог типа.
Трећи, реалистички шшп се највише интересује за природне науке и математику. Често га јако занимају технички предмети, |
Главно обележје четвртог, хуманистичког шића је етички интерес. Најрадије предаје матерњи језик, националну историју .и географију. Родољубље се јако истиче код њега.
ЈЉубав према привреди је битна особина петог, привредног типа. Има учитеља који припадају том типу, код којих су економске бриге тако јаке да су потпуно равнодушни према теориском раду.
Привредно-социјално-полштички шип се одликује живом активношћу у области привреде и социјатно-политичких организација. — 7
Код седмог, Шехничког шипа, највећи део пажње је управљен на техничке предмете, особато цргање и ручни рад. Каткад је раавијено код њега естетичко осећање.