Učitelj

362 Учитељ

i t. d. Ovde mi ne ubrajamo one učitelje koji se bave pčelarstvoni i voćarstvom, jer to se može samo pohvaliti i preporučiti i drugima.. Ti grubi trgovački poslovi su nedostojni vaspitača omlađine i oni su od velike štete po ugled škole i učitelja.

3) Najzad, ima učitelja koji se bave nadriadvokatskim poslovima: pišu razne molbe, tužbe, žalbe i t. d. Tako šire svađu i mržnju u narođu. Takav rad mnogo рошама učitelja. Sem toga, na taj način stvaraju se rđave navike a učitelj treba štetne običaje i navike da iskorenjuje l uništava a ne da ih još više širi. Dobar učitelj treba da širi duh tolerancije i uzajamnog praštanja, a ne razdor i neslogu. Srećom je broj ovakih učitelja malen.

Učitelji koji se bave svim pomenutim poslovima, nikad ne: mogu biti savesni i ispravni prosvetni radnici. Oni apsolutno ne maju vremena: da redovno i tačno otpravljaju svoju dužnost u školi; da rađe u kulturnom pravcu van škole; da čitaju književna, pedagoška dela i listove radi ličnog usavršavanja, i povrh toga, da potitiziraju, trguju i piskaraju molbe i žalbe. Sve se: io radi na štetu nastave i vaspitanja. A što je najgore to se radi obično na račun ugleda celorupnog učiteljskog reda. 1 onda nije čudo što autoritet učitelja naglo počinje da opada u narodu.

Vanškolski rad učiteljev je vrlo važan za duhovni, moralni i nacionalni napredak našeg naroda i domovine. Naročito za njeno ekonomsko napredovanje. Zato se učiteljev rad u školi đopunjnjenjegovim marljivim radom van škole. Jedan rad bez drugoga ne može se mi zamisliti. S toga je tačno mišljenje da onaj učitelj koji radi samo u školi, a van škole ne, nije dobar, istinski narodni učitelj. Ako iskreno želimo pomoći svome narodu u njegovu moralnom i ekonomskom razvitku, mi moramo uvek biti svesni svoje uzvišene i humane dužnosti.

Taj vanškolski rad učitelja na narodnom prosvećivanju, uglavnom, sastojao bi se novome:

1. Otvaranje i organizovanje narodnih knižnila i čitaonica.

9. Držanje poučnih i popularnih predavanja za narod iz oblasti: privrede socijalne higijene i I. d.;

3: Otvaranje. i organizovanje raznih zemloradđničkih zadruga: poirošačkih kreditnih i dr.; | | 4. Obrazovanje gradjanskih pevačkih društava i mesnih pododbora humanog Društva Crvenog Kıstav, :

-5. Бад па zajedničkom—kooperativnomi vaspitanju doma i škole, na održavvnju roditeljskih večeri i dr.