Učitelj
570 Учитељ
значајне улоге народне школе. Државна управа није имала ни до данас добре воље да народног учитеља уздигне на један висок ступањ културе и образовања, да уздигне тога просветног радника, који је дужан да утоне у национални духовни живот, који треба да буде прожет моралном величином своје дужности према народу и који са љубављу према омладини удружује и способности педагошког утицаја на њу.
Будући учитељ, који треба да васпитава народну омла. дину, мора имати педагошко-научну спрему, мора имати дубљи и шири поглед на педагошко-психолошки рад, на живот и рад народне заједнице, мора да улази дубље у познавање и разумевање социалних чињеница, етичко филозофских идеја и у расправљање васпитних и психолошких проблема.
Самим овим садржајем образовања истиче се значај универзитета за учитељско образовање. Универзитет је место, где се врше објективна испитивања из свију научних области и где се негују и дају најобјективније истине. Он је данас приступачан свима, који желе да се одаду стварном научном раду, међутим за будућег учитеља остао је и до данас неприступачан. Васпитање и образовање будућег учитеља треба да буде засновано на истини и правди и на оној поузданости критичког расуђивања, које ће га сачувати да не падау заблуде и не подлегне извесним струјама.
Из културних, просветних и национално политичких раз“ лога мора се захшеваши високо школско образовање свих учи– шеља = васпитача, а одбијати свака врста стручног образовања у учитељским школама.
И ако су ови захтеви можда само теоријски и идеални захтеви, који су данас из стварних и финансијских разлога још непостижни, ипак, они несумњиво представљају завршне форме образовања доцнијих учитељских генерација.
пен