Učitelj

Из школ. Органнзације 588

зашто и у ком циљу сан репродукује један већ познати и преживљени догађај. |

Као год што спољашњи и унутрашњи утисци, које примамо за време спавања, не могу бити узети као прави узроци сна, јер се сви елементи сна не могу свести на њих, па чак ни они који представљају једну алузију на утисак, тако исто и слике сећања, као такве, не могу објаснити своју појаву у сну, нити своју комбинацију у једну логичну или нелогичну целину. Ми се дакле налазимо пред сном као пред једном појавом чији нам је узрок потпуно непознат. Али ипак захваљујући аналогији која постоји, на првом месту, између снова и оног што се зове будним сновима, сањаријама или маштањем, и, на другом месту, аналогији између снова одраслих и снова детета, чије нам је значење — као што ћемо видети јасно и прозирно, Фројд долази овим двоструким путем до једне сретне претпоставке о узроку снова.

из ШКОЛ. ОРГАНИЗАЦИЈЕ Радиша М. Стефановић Ортанизација дечјег забавишта

2. Забавиља

У забавишту најглавнију улогу игра забавиља и од њене вештине и воље у раду готово све зависи. Да би она могла одговорити своме позиву, треба да има ове услове:

1. Да је спремна. — Целокупна наука о васпитању заснована је на принципу, да је васпитач савршеније биће од васпитаника. И као год што захтевамо, да се васпнтаник безусловно покорава своме васпитачу, тако исто од овог последњег захтевамо, да разуме свој васпитни рад. Дитес је с правом казао, да је забавиља душа забавишта јер од ње зависи утицај ове установе на подмладак. Сви школски закони, програми, уређења и инспекције, не могу обезбедити унутрашњи развитак забавишта, нити му могу пружити оне духовне и васпитне силе, ако забавиља не буде у стању да све то разуме и оживи. Због тога забавиља треба да је свр-