Učitelj

Књижевни преглед 627

знатне људе треба и у читанкама деци приказивати по њиховим делима. У овим читанкама има врло мало помена знатних људи, па и то рђаво. Св. Сава је славан постао због просвећивања народа, што је засновго срп. књижевност и национализовао веру, и што је одредио дух српског васпитања; место тога он је представљен као зидар што гради прозоре, као чудотворац који камење претвара у јагањце, "као дечак који одлази у манастир, 1-123., Ш:143., М-167. Место да се Карађорђе представи као поборвик ослобођења и као ратник, он је представљен као чиновник који купи вересију трговцима! Вељко је раскалашни немирко, Ш-127, 131... Помињу се понеки ратни витези, али нигде ниједан књижевник _ културни радник, државник! Зар Караџић. Тесла, Пастер нису славни витези на пољу науке» Зар деца не треба да знају ни о једном раднику за добро човечанства но само о националним т. ј. српским ратницима»

Стечајни услови тражили су да се читанке израде у духу националистичком и у духу јединства Срба, Хрвата н Словенаца. То хоће и Ст. Одбори. А да ли је то задовољенор Основне одлике и светиње нације јесу име, језик, жеља за «слободом народне државе, обичаји, начин живота и др. Сваки народ воли да своје одлике наметне другима, и Срби, Хрвати и Словенци издржали су тлачења низом векова, а у овим читанкама нема ни једног примера њихове борбе за име ин језик, нити је гдегод показана тежња за стапањем племена у. национално јединство. Срби се помињу готово и где не треба а Хрвати и Словенци у П чит. нигде, у Шч. два пуђа у ТУ ч. 3—4 пут! Земља се назива редовно наша, народ пак "ми, наш, шропмени, наша браћа, а то није ни научно ни зажонито ни логично, а још је мање патриотско. По Христовој речи. сви су људи браћа, а национализам из братства изкључује иноплеменике. Није познат народ Троимени ни држава Троименија, што се мора извести по гласу ових читанака, у којима се ниједним делом не показује нити доказује братство и јединство Срба, Хрвата и Словенаца а још мање сродство са њима једнородним муслиманима. У читанкама ваља износити елементе духовног народног јединства као и узроке оту-. фивања, јер ако не постоји у главном јединство духовно у „држави, држава изгледа као различним стризама искрпљена