Učitelj

872 У титељ

живот у селу са поквареним животом у граду. „У ранијим причама „Маркерови записи", „Јутро једнога спахије" црта такође празан живот помјешчика племића.

Исто тако оборио се био Толстој на руску владу, господарство, и извргнуо њене злоупотребе горким нападима и сатири. Због тога је имао велике неприлике, као што се и црква била на њега окомила и искључила га из своје средине. Али Он је све то стојички сносио и продужио своје дело умно и постојано.

Уверен да је својина једна од главних сметња људскоме братству и да се због ње чине сва зла, ратови, сукоби, раскошан живот, проституција, капитализам и т. д. он је нашао да је својина главна препрека правоме хришћанству. Зато је, а и у смислу својих верских назора, поделио своје имање сељацима, задржавши себи врховни надзор над њиховим радом и употребом земље. Пришао је сељачкоме народу отворено, живео његовим животом и остао увек у њиховој средини, утичући на њега речју, књигом, школом, заступањем у споровима и уопште једним миротворним учешћем. |

Тражио је целог живота: смисао и циљ томе животу и налази га у неуморном раду за друге, за браћу и највише: — за понижене и потиштене. У практичном раду за друге постаје велики педагог. Пише књиге за народ и децу. Проучава школска "уређења на страни. Зато у својој Јасној Пољани, у којој проВоди век, отвара школе за децу и за одрасле и разне радионице ручних радова. У школи и радионици ради заједно са осталим наставницима, шије, рендише, коси, сеје и врши, ван школа и многе послове у пољу. Уз то држи народу и омладини предавања, вечерња и празнична читања, штампа масу Читанака и Књига за читање пуних поука, прича, басни, песама и друге грађе за читање. Издаје педагошко-школски часопис „јасну Пољану", пун

интересантних мисли и опажања. Штампа „Дечју мудрост" књигу, у којој деца подсећају старије на правду и истину. Осим овога дао је масу педагошких чланака: 0 нар. образовању, О методама за учење књига, Васпитање и образовање. Па књига за децу: Езопове басне, Индиске басне, Приче за децу, Приче из физике, Зоологије, Ботанике и т. m,

Ж

Толстојев реформаторски и мисионарски рад може се гледати са више гледишта и критика о њему може бити разнолика.

-Ф-