Učitelj

Примена научне психологије 889

Испитивање · интелигенције и то т. зв. „професионалне интелигенције" (схватање битнога) чини се на овај начин: кандидат добија текст пола штампане стране из књиге да прочита (за 4 минута), а затим одмах да писмено забележи све битне тачке из. текста (овде се не гледа на језичну, ортографску страну и т. д.).

Другу важну функцију код интелигенције, способност комбиновања, оно што дакле чини суштину интелигенције, 'испитивана је оним познатим тестом психолога Ебингхауса: кандидату се даје текст са испуштеним слоговима које кандидат треба да испуни. Дају се текстови са 120—160 испуштених слогова: ако се само 20 слогова испуни, онда је то рђаво обдарен; ако се пак просечно испуни око 70 места, онда је таква особа просечне, средње способности, док обдарени испуни олизу 160 слогова.

Памћење се испитује у два правца: 1.) памћење мисаоних веза врши се тако што се да 15 група по 3 речи, које стоје по смислу у вези као н. пр.: „рад, зарада, благостање", прочитају се кандидату прво двапута, а трећи пут каже се само прва реч, кандидат репродуцира оне друге две речи и напише их. 2.) Памћење форми и бројева дознаје се просто тако, што се кандидату пружи цртеж, н. пр. радионице с мерним бројевима, да посматра 4 минута, па се после тражи да из памћења нацрта посматрану слику с бројевима (овде се не гледа на естетску страну, гледа се само на верност стварности).

Просторно памћење од огромне је важности за индустријске раднике. Оно се испитује врло лако: ставе се више цртежа сличних комада једно до другога, на пример од комада из радионице, па се после захтева да пронађе те делове који леже по столу.

Техничко разумевање испитује се на цртежима техничких уређења, које кандидат треба да објасни (о томе је напред речено код „зубаца“ на точку).

Овако као у Шарлотенбургу слично се радии у Психотехничком Институту у Келну, само у мањој мери, у којем руководи Dr. Poppelreuter. Рад у два института у извесним методама раз-

ликује се. Многа велика индустријска предузећа предузела су психотехничка испитивања кандидата — шегрта потпуно самостално.

Већина се ослања на Медеова истраживања и поступања, или на методе од Убртатп-а и 5фојгепђегда које се у ствари не разликују од МоОде-ових метода — сва је разлика што су ова дво-