Učitelj
Књижевни преглед 281
у првом пододељку више говори о стварима, које не спадају у механизам човечјег тела, док у другом о нервном систему као таквом нема ни помена. Међутим; о „делимичној“ и „потпуној“ смрти, о животном „троношцу“ и „двоношцу", прилично је развезао, не остављајући на миру чак ни „бајку о селењу душе". =
Што се тиче нетачности, нелогичности, стилских идругих грешака, у овом су одељку оне упадљивије. Местимично прелазе управо у бесмислице, као на пр. оне на стр. 27.: „За ово" (реч је пре тога о пулсу, издисаном ваздуху, поређењу предмета који се удаљују или приближују оку) „се употребљавају различити методи експерименталне утаначаности и Физика и Хемија". (стр. 27). Одмах за овим почиње нов став са: „Све ове чињенице, које су добивене оваквим испитивањем, а односе се на телесни рад зову се Физиологија“. Јадна Физиологија! Какву све метаморфозу неће претрпети до краја књиге на разиграном перу нашег педагошког Фезиолога2! Ако је мотика не спасе, другог јој лека нема.
Јесте ли пак ради да сазнате тајну пишчеве „Педагошке Физислогије", он вам је, настављајући у истом тону, открива овим речима: „Ако се пак скупљају чињенице како да помогнемо правилан развој органских радњи, онда би то било намсрно правилно утицање на развој телесних радњи. Наука, која се тим појавам“) бави зове се Педагошка Физиологија". Тако сада, бар почетници знају: шта је Педагошка Физиологија Ми, остали смртни, и ако смо век провели с Педагогиком пи њеним помоћним наукама, управо тек иза овога ви, димо, да ништа не знамо. А по ономе, шта је све у овој књизи сручено на главу богиње Мудрости, рекли бисмо још, да писги свакако мање зна: шта треба да је ово његово недоношче» Чудо и све друго, само не Педагогија, Физиологија или Педагошка Физиологија! Али, како би се друкчије документовала фама о сваштарству нас педагога, кад нам попут ове : овакве Педагошке Физиологије, а у духу пишчевих намера, не би предстојала можда још и: „Педагошка Физика" и „Педагошка Хемија", као допуна метода „експерименталне утаначаности" 2! _
1) Довде је курзив наш.