Učitelj

290 Учитељ

раду. Јер само пажња дечја, која је за данашњега учитеља један од најбитнијих услова за његов успех у раду, варира с годинама дечјим, а о развићу дечјих чула и да не говоримо.

Не мање је важна ствар за учитеља да проучи питање о заморености деце на раду. У овоме погледу интересантни су наводи и резултати многих мислилаца и истраживача. Од свих њих да наведемо познатога Француза Ж. Амора по делу Људска Машина. Помоћу специјално устројене собе калориметра, вели се ту, где се могао сместити човек с апаратима и инструментима, мерена је производња топлоте чо" века, који је радио тежак умни рад. Добијено је око 1,82 ка, лорије за време од три часа.

У резултату података из ових опита види се, да де јство умнога рада мења полако број пулсаци је, повишавајући је као и температуру тела; количина испарене воде повећала се за 5%, угљене киселине за 2%, кисеоника за 6% и количина топлоте за 0.5 од сто. Све то бива за време испита у много већој мери. | |

На основу тих опита закључује се и да рад мозга утиче на промену материје и да умни рад прати распад неких материја, у главноме, фосфата, и образовање отрова. Ови последњи изазивају замор нервних врхова у мишићима. Узбудљивост нервних центара при томе се све више и више умањава, тако да мисао у вече има мању снагу него у јутру.

Све ово треба да зна и учитељ. Он треба да зна јоши због тога, што му савремено дете долази у школу и телесно и духовно неподмирено, и што је готово, по правилу хиги је–

на његове учионице слаба а уз то настава је у данашњој

школи претрпана. Све то замара и слама здравље младог на раштаја, који телесно онакажен никада ништа велико постићи не може. Књига се сама препоручује. Драг. М. Михаиловић.

6) о немачким. у Die Deutsche Schule. Monatsschrift geleitet von CG. DL. Pretzel. XXXIII. Jahrgang. Немачки учитељски савез још пре 33 године покренуо је свој часопис под горњим називом. Њега је у почетку уре-

ai KOJ Tra Ce, ay a.