Učitelj

Социјално питање и школа 358

Омладину дакле треба навикавати, да гледа свој највиши идеал у испуњавању својих дужности према целини, општини и држави. Љубав према ближњему и друге социјалне врлине чине појединца у правом смислу човеком, а од тих врлина у главноме зависи и величина и отпорна снага целог народа. Често пута се ове највише моралне вредности занемарују, пошто изгледа да за појединце у борби за опстанак нису од пресудне важности. То је схватање погрешно. Једна друштвена заједница, била породица, општина и држава, мора пропасти, када се сваки само о себи стара на егоистички начин. Несебичност и узајамна љубав напротив, су јаке везе и само код њих може опстати целина. Према томе и школи треба да буде једна од првих брига да код омладине развија социјалне врлине, пошто оне, на жалост, човеку нису много урођене и ако доноси на свет извесне склоности за њих. Задатак школског образовања мора бити да се појединачни мотиви доведу у склад с интересима целине. У васпитању треба истаћи лепоту и значај дужности и тај идеал украшавати најлепшим бојама, да би ученици с више храбрости доспели на његов стрм и висок врх. Треба употребити најлепше речи, да би отклонили сваку сметњу, која не да маха полету к добром. У дечји дух треба унети такве мисли, које ће утицати на њихова осећања, јер осећања потстичу стварања, и добро се не може волети, ако се не осећа.

За морално недовољно развијене људе, а нарочито за, децу, нису довољне чисто разумне рефлексије, без осећајних · момената, па да се определе у раду. Детету су, за његов морални развитак, потребни конкретни етички узори, за. које би се одушевљавало и загревало. Конкретни узор пружа нарочито религијска настава, која има за морални узор Исуса Христа и тиме има јако дејство у васпитању. Отуда се никако не сме потценити њен значај у васпитању.

Школе има и у народним песмама, приповеткама и пословицама, у одабраним делима ваљаних књижевника драгоцено васпитно благо, које треба што потпуније у настави искористити, а благотворан утицај на дечју душу неће изостати. |

| IV. у Довде је говорено о задацима, које има да испуни

школа. Али да би она могла што потпуније одговарати по3