Učitelj

~

92 Учитељ

да садрже чланке о користи физичког и умног рада, штедњи. Филозоф Кант вели: „неопходно је потребно да од зара-“

де нешто претекне преко онога што је потребно за одржање живота, па да се јаве духовни интереси.“ Као читаначко шти-

во треба да буде и значај новца и корисна и штетна употреба.

његова. Природне науке ће послужити проучавању матери-

јалне културе, ако садрже не само описе појединих објеката,

"већ и њихову примену у животу. Исто вреди и за остале наставне предмете. |

Школи предстоје данас у васпитном погледу тешки и

важни задаци. Јер у колико више се прецењује материјална култура, на рачун идеалних потреба, у толико је неповољнија средина за правилно васпитање деце у кући и друштву и у толико мора школа више да се стара и о идеалном схватању

живота и образовању моралног карактера. Она мора велику

пажњу да поклони духовној култури, јер је дух вечан. Храмови и канали старих Вавилоњана, Мисираца и Грка су

одавно нестали с површине земље, али што су ти народи ура-

дили на пољу науке још и данас постоји. Филозофија

Јелина је послужила као основ за препород и стварање да-

нашње европске духовне културе.

У погледу стварања моралног карактера школа треба да ради на томе, да омладина не буде саможива и да не гледа само своје лично добро. Како се појединац може развијати само у заједници с људима, то заједница има право да му ставља дужности. И принуда и ограничење излазе из принципа општег добра. Оно што је корисно за целину, јесте и 'морално. У својој знаменитој књизи „Циљ у праву“ проф. Јеринг вели: „потреба јесте веза којом природа веже човека за друштво, она је срество којим остварује природа два ос-

новна закона: појединац постоји ради друштва и друштво ради појединца.“ Филозоф Хефдинг каже: „поједини човек.

је само један од многих центара људског друштва, а највиши циљ јесте живот, који се јавља у целини." Физиологија пак учи да у човечјем организму свака ћелија и свако ткање има специјалан задатак, али они ту специјалност развијају у интересу целог организма. Поједини органи стоје у извесној

зависности једни од дугих, али је тај однос такав, да се спе-

цијална особина сваког органа чува и заједничким радом потпомаже.

а еј.