Učitelj
а
Социјално питање и школа 355
алкохоличара и родитеља, који су патили од полних болести, у школи показују слаб успех.
Пошто се напредак једног народа не огледа у великој учености малог броја људи, већ у културном подизању широких народних маса, сталном увећавању броја образованих грађана, то је крајње време да се и код нас потпуно изведе обавезно основно школовање деце и повећа број година учења у основним школама. Код већег броја година учења и учитељи би имали више могућности за бољу обраду наставног градива. Овако, како је сада, они су приморани, да би у току године савладали велику количину наставног градива, да се служе вербализмом, који је од слабе вредности, јер као каква завеса покрива стварност неуспеха.
Једна од деликатних дужности државе и општине јесте да проналазе децу одличних способности за поједине науке, технику и уметност, која су сиротног стања, да их мате- · ријално помажу у школовању давањем стипендија, а по свршетку школе да им се омогући да у јавном животу заузму места, која им по обдарености припадају.
Не само држава и општина, већ и цело друштво треба да ради на томе, да се створи погодна васпитна средина, у којој би људи расли и живели, како се због рђавих примера не би у клици убијала свака боља тежња. Ми данас знамо,
да је често пута кривици једног човека узрок не у њему са-
мом, већ више у спољним приликама, у средини у којој он расте и која сваку добру склоност убија. У коликој мери средина иде на руку злочинима, види се из тога, што је статистички утврђено да број крађа расте с повећаним ценама
"животних намирница и с повећаном потрошњом алкохол-
них пића расте и број телесних повреда и убистава.
Ако се пак не може утицати на поправку урођених склоности човекових, може се врло много урадити за поправку средине, у којој људи живе. А докле год се у по-
гледу васпитања све очекује од школе, нема се појма о ва-
спитању. Државне власти, законодавство, црква, дневна штампа, књижевност, уметност — у опште Све установе и сви старији и образованији имају према млађима васпитачких
дужности,
O