Učitelj
356 Учитељ
Напред је речено, да данашњи целокупни јавни жи-
вот почива на принципу слободе. Али слобода претпоставља разумевање потребе да се живи по законима морала, као и владање собом, а докле тога разумевања не буде било код већине људи — ко зна да ли ће га икада бити» — слобода се мора према потреби кореговати, и дотле ће и држава морати прибегавати принудним мерама. Тако, на пример, дневна штампа је само од користи, ако служи истини, а велико зло
када, је искљчиво оруђе партизана и шпекулише лаковер“—
ношћу публике. Књижевност треба да пружа здраву лектиру, а да не квари укус читалаца рђавом садржином. Позоришта и биоскопи не треба да угађају ниским инстинктима и фриволитетима да трују чедност. Црква пак има дужност да развија и негује осећања и урођену човеку потребу за веровањем, а не да се само ограничава на вршење спољних обреда. У овом погледу је недавно један наш патриотски лист предложио: да се одмах заведе најстрожија контрола филмова, који _ се пуштају у нашу земљу; да се забрани излажење ревија и брошура, који ОЛИ“ цају најниже инстинкте и да се сличним страним публикацијама забрани улаз у нашу земљу; да се заведе најстрожија цензура над криминалним кроникама свих наших дневних листова, и да се забрани излагање непристојних фотографија, које се у виду рекламе разних тобожњих уметница истичу по излозима и другим видним местима.
У.
Учитељ као душа школе и најпозванији пионир кул-
гуре има и нарочите дужности. Он треба, ако жели позитив-
не резултате, да ради у три правца:
Прво, у школи да упућује децу на самопомоћ, да се умеју сама помагати. Самопомоћ је најбоља помоћ из ових.
разлога: што се њоме највише уштеђује снага, јер не труди друга лица, што јача своју сопствену снагу и што се по пра-
вилу њоме највише постиже, пошто сваки најбоље зна своје
а i