Učitelj

ЈРЕсихожо ги ја 365>

— урођеник — мисионар — пијаћа вода — сшрана п национална вина — алпијске екскурзије.

Брод; — Реч брод схватају тачно и одређено не само одраслија деца од 9—12 година већ и мања од 6—8 година, јер је распознају било по њеном тачном значењу, било као неку ствар, која има везе са водом: „Кад се иде по води“; „За прелаз Тибра“; „Кад се иде у шетњу по Тибру . Деца од. 9—12 година располажу чак извесним појединостима и синонимима па одговарају: „То је лађа; „То је чамац“; „Велика лађа где живе маринци“; „Велика је као кућа и може да иде у Америку“; „То је једна велика барка, која може да идеи по мору“. Овај факт, да реч већ има синониме и да одговара одређеној и тачној замисли, показује, да она већ чини NOT: пуни и признати део дечјих појмова. |

Парно грејање. — И реч парно грејање распознавала · је већина мале и сиромашне и богате деце, али нејасно. За неку децу то је „Рупа одакле излази топлота“; „Одакле излази врућина“; „Где се загрева млеко“.

Старија деца од 8—12 година ову реч већ распознају. тачно и овако је објашњавају: „То је велика пећ“; „То је пећ која стоји у подруму и гвозденим цевима шаље топлоту _ за све собе“; „То је пећ, која загрева, све собе“; „То је пећ. у коју се меће камени угаљ“. Ове две речи: брод и парно грејање представљају оне на које деца дају највећи број тачних и позитивних одговора, вероватно за то, што се односе на два предмета, која деца чешће виђају било у природи или на слици. |

Телеграф. — Са речју телеграф већ почиње разликовање, јер реч има различита значења према дечјем узрасту. У нејасне и погрешне одговоре сматрам ове: „То су жице“; „То су диреци по улицама“; „Где се задржавају птице“ =јер у њима нема ни приближне идеје о значењу комуникација, којима служи телеграф. Тек доцније наилазе одговори у којима се појављује идеја о комуникацији али магловито.. Тада телеграф постаје „Жице за разговор“. Овде треба забележити и разлику између идеје о телефону и телеграфу, «која се рађа не само због сличности те две речи у којима су прва два слога заједничка, већ и због сличности, која посто ји за децу у жицама и дирецима. Знала су да кажу: „EHHO TC +