Učitelj

-364 Учитељ

закључим, да се ми варамо кад, чувши децу да употребља“ вају извесне речи, верујемо, да она имају тачних идеја, које одговарају тим речима. Дете, које је научило да појми оп-. шти смисао једног израза, једног разговора и да се изражава са довољном јасноћом, још је врло далеко од тога да разуме и оцени вредност и тачно значење свих појединих речи, које употребљава или које чује.

Онај исти дуги и мучни рад, који је дете пребродило, да би савладало фонетички део речи (кад је изговарало једну реч место друге или је изговарало наопако), тај исти прогресивни рад потребан је доцније, да би се дала мисаона садржина речи т. ј. да се схвати смисао речи, које су мало сложеније и које дете или не познаје, или изговара погрешно, или их меша с другим речима, или с њима означава најразличитије ствари.

· Ту еволуцију при тумачењу дечјих речи ми тако рећи не опажамо, јер је врло лагана, неосетљива и невидљивија од еволуције изговарања, али у њој можемо да видимо постепено све користи и прогрес, које дете стекне за прве две године при разликовању артикулисаних звукова језика. Дете, које у прво време говори пи у место пити; чаша у место „Дајте ми воде“, усавршава се постепено и замењује пи са речју чаша, са „Дајте ми да пијем“. Али 6ез нарочитог испитивања тешко можемо да пратимо прогрес дечјег мишљења, јер дете или не употребљава речи чије значење не зна или их употребљава у оном тачном смислу, који ми дајемо речи'и тек испитујући сазнајемо, да реч има погрешан, неодређен и нејасан смисао.

Ја сам баш испитивала на који начин долази то систематисање идеје у реч и због тога сам нарочито посматрала стотину сиротне деце, која су припадала нижим породицама а која су ми изгледала способнија за експерименат, јер су била удаљенија од сугестија и имитација, којима су подложнија деца, из богатијих породица. Ту сам децу после поредила са 50 деце, која су припадала богатијим породицама. “

При испитивању послужила сам се речима, које представљају један прогресивни степен тешкоћа: брод — Парно

„грејање — телеграф — календар — изложба — суд — запад

;