Učitelj

Me хлогљлоти ја 367

риле: „То је ствар, којом се говори из даљине“; „То је ствар којом се говори из даљине као кад би се говорило из близине“. Код деце, која припадају образованијим и богатијим породицама, оријентација је са свим различита. Код њих нема збрке са телефоном: „Телеграф је оно што служи за слање телеграма, који су у жутим кофертима и иду брзо; „Кад хоћемо да знамо, шта је са неком удаљеном личности, онда се телеграфише“; „Телеграм је једна ствар, која мора да дође брзо“; „Телеграф је једна машина, која помоћу електрике шаље слова“ ит. Д..

Поред тога код ове деце оријентација је не само тачнија већ и ранија, јер деца из бољих породица имају јаче и брже искуство, више прилика да виде како се шаље и добија телеграм, да чују разговор о њему и т. д.. Тако реч телеграф пролази кроз сукцесивне периоде. Од са свим погрешног тумачења, када је схваћена као „диреци“ или „жице“, мало по мало се приближава тачнијем смислу, који је ипак још нејасан и неодређен: „Вести“; „Комуникације“; „Нарочита вест за неки циљ“; „Кад се зову ватрогасци '; „Телеграм из Африке“ и т. д.. Најзад реч добија тачан смисао, кад се схвати са општом идејом о вести, о вести послатој у журби за коју се плаћа пола динара речи т. д.

Календар. — Са речју календар опажа се једна необична фаза кроз коју пролази развитак дечјег мозга. Погрешна тумачења овде су врло чудновата.

· Једно дете од седам година одговорило је: „Календар је онај човек, који иде на дно мора да скупља. дијаманте“, бркајући га са гњурцем (раћотфрало) са којим »сајепдатто« нема ни приближног значења, нити сличности. Постанак овог одговора је приближавање дечје између речи календар, која се ретко изговара, и разговара, које је оно случајно слушало о једном човеку, који иде на дно мора, што је за њега такође ретка и чудна ствар.

Чудна је погрешка и она, кад деца одговарају, да је календар »сапдејађто« (свећњак); „Оно што даје светлост“; „Осветлење“; „Електрична светлост и т. д. Овде је узрок збрка између »сајевдалто« ши »салдејађто« због сличног изговора. Деца не знају смисао оне прве речи већ ове друге, ко ја