Učitelj

НП сл: хо соги ја 379

Тачни одговори којима деца дефинишу суд као место „Где се дотерују рђави људи“; „Где се осуђује“; „Где се даје правда“; телеграф као машину „Која преноси речи електрицитетом“; мисионара као „Свештеника ко ји носи цивилизацију у далеке земље“; пијаћу воду као „Пречишћену воду за пиће“; запад као „Сунце које залази“ — могући су само зато, што је дете само захтевало објашњења о томе. Међу речима, која деца верују да су упознала по „добивеном“ обавешетењима, мало је погрешних и то код-сиромашне деце. Пример су нам зато оне погрешке код речи урођеник, коју многа деца објашњавају као „дивљак“. Вероватно, да су то нетачна обавештења добивена од необразованих родитеља.

Треба забележити и то, да реч има тачнији и одређенији смисао кад је детету објашњена не случајно или простом навиком, већ свесно и пажљиво. Јер кад једна реч, један догађај, један предмет погоде дете тако јако, да о томе тражи објашњења, онда је његова целокупна свест напрегнута да схвати то објашњење, које се тако усађује, да постаје трајно. После се оно сећа не само одговора већ и доба, прилике, у којој је тражило објашњење, сећа се личности, ко ја му је то објаснила и сва та сећања чврсто везује за смисао речи. Отуда ми је једно дете одговорило: „Пијаћа вода је пречишћена вода, која може да се пије, а то ми је рекла сестра пре две године, кад сво видели. на пијаци једну чесму на којој пише „пијаћа вода“ а ја нисам знала шта то значи“. Друго ми је дете казало: „Шта је то суд сазнао сам, кад сам пролазио улицом зассћа и видео, како терају једног човека у суд“ и т. д. У таквим случајевима остају им утионути сви па и најмањи детаљи догађаја, које је произвело њихово питање и одговор.

Дете је чудновато као и папагај. Његови су одговори или тачни и довољни или несавршени и недовољни. Затим постоје велике разлике између богате и сиромашне деце, јер се она прва налазе увек уз лица, која знају да им објасне сваку ствар. То се лепо види код речи запад. Њу богата и образована деца схватају брзо и тачно а сиромашна направе велики број погрешака, док је потпуно не схвате. Томе је узрок што у њиховом речнику не постоји ни једна слична реч за: паду, која би помогла детету, да је по сличности схвати. Али.