Učitelj

382 Уши те љ

хоће да каже ласте.“ Друга девојчица од четири године и три месеца одговорила је: „1. Лети по ваздуху и пева; 2, 7 по небу; 3, птица је ствар, која лети; 4, птица је за летење.

Остала деца, коју је испитивао Бине, овако су дефинисала кућу: „1. То је једна ствар, која не уједа (јер је пре тога говорено о једној животињи, која уједа); 2, не знам; 3, то је ући у кућу и видети људе; 4, хоће рећи ући у једну кућу.“ Напослетку долазе одговори једне старије девојчице: „1. То је да држимо унутра децу, да немају зиме. Затварају се врата полако кад деца спавају и родитељи иду у кревет и сви спавају; 2, улази се унутра и после деца могу да трче, пењу се на коњића и раде све; 3, кућа2 То је кад неко хоће да погоди стан па после станује увек; 4, кућа је ствар за становање; 5, за становање.

*

Износећи ова моја кратка истраживања излази јасно, да дете не схвата реч као ми, а да би ј етачно схватило, мора да прође кроз читаву серију процеса и промена. У првом периоду садржај речи је савим негативан за дете, јер га не разуме. Затим наилази период у коме се реч схвата на један погрешан и самовољан начин, јер дете, користећи се сличношћу, тежи кад год му је могуће да да један позитиван одговор. Поред сличности наилазе и други облици умне асоцијације и тако дете успева, да даде речи смисао делом погрешан, делом приближан, делом тачан. Напослетку наилази експерименат и обавештавање помоћу којих се долази до тачног смисла. Помоћу ових горњих облика изгледа да је свака реч протумачена. Тако речи:: брод, пећ, изложба, календар, схваћене су највише по томе, што су их деца видела; мисионар, урођеник, суд по добивеним обавештењима а изложба, запад, суд, мисионар схваћене су и по сличности. Реч телеграф је израз различитих асоцијација и умних елемената.

Погрешан смисао речи, који долази због сличности и непотпуне асоцијације, није штетан за дечју свест, јер служи за добијање звука речи, који ће се доцније поправити и. асимиловати. То доба, у коме се речи схватају због сличности, пуно је различитих погрешака. А речи, чији се сми-