Učitelj

Методика 395-

Ово: треба добро утврдити и научити на памет.

Обично се овако ради дељење садржавањем. Али може да се изведе одузимањем, јер је дељење одузимање једнаких чинитеља и нама се чини да за децу појмљивије, јер се стварно вршила деоба пред њиховим очима. На пр. 16: 8 има примењено 16 динара поделити осморица ђака.

На столу имати 16 динара или од хартије изрезаних. Извести осам ђака. Уверити се бројањем да на столу „има 16 динара. Онда поставити ово питање: Колико динара треба да узмемо од ових 16 да бих сваком од вас дао по 1 динар.2 (Треба узети 8 динара). Колико још остаје на гомили» (Ако не знају треба утврдити бројањем). Колико смо пута по 8 динара узели (Један пут осам). По колико сам сваком дао» (По 1 динар). Сад да узмемо још један пут 8 динара и да свакоме дамо још по 1 динар. Колико смо пута по 8 динара. узели од 16 динара (Узели смо два пута по 8 динара). По колико сам динара дао свакоме од вас» (Свакоме од нас дали смо по 2 динара). Колико пута по 2 динара има у 16 динара» (У 16 динара има 8 пута по 2 динара). А од 16 динара колико смо пута по 8 динара узели» — Кад 16 динара поде-

лимо осморици, колико сваки добије» Колико двојака има у 162 А колико осмицаг На овај се начин лако долази до

израза да је 16:8==2 и 16:2 == 8. Истим поступком извести и 16: 4== 4. Графички то би се овако представилн:

OL | II о а ME. OJO, —9%68-— 0 n 16:8=2

OL O OI 0 )

—в8х2=—16 и 16: 2oD o OQO. 0 | O. О X :

О = 4 Х А == :4 | = Хаи 16:44

На овакав исти начин ради се удвојавање и осталих.