Učitelj

Нови покрети у васпитању | 405

Учитељ пита: Шта да радимо с тим>

Дете: Да је метнемо у стакло са земљом да се учаури.

Учитељ: Да, али да ли ће већ да се учаури»

Друго дете: Треба још да порасте.

Наједанпут питање: Шта је то да се учаури»

Д.: Прво буде ларва, па онда лептир.

Неколико њих: Не, то је већ црв.

Учитељ: Црв> ~

Дете: Јесте, ово се овде зове гусеница, а код гундеља ларва.

Прича процес учауривања.

Д.: То ће сигурно да буде шарен лептир.

Учитељ: Зашто»

Исто дете: Као код млечикара, и она је шарена. Многа деца дају објашњења о тој гусеници. /

Један додаје: Оне се учауре кад буду дебеле, то знају оне; кад се учауре поцрне.

Учитељ: Дакле намерно» Ти кажеш оне знају то.

Дете: Дабогме, свака животиња мора да зна шта ради.

Учитељ: Да ли је то истина»

Дете хоће да избегне: Лептир живи дуже од гусенице.

Опет учитељ: Како то мислиш»

Д.: Кад се и то уброји, она дуже живи.

Учитељ примећује: Ви нисте одговорили на нека питања. Ви кажете: Гусеница поцрни кад хоће да се учаури. Како то може да поцрни2

Устаје девојчица: То је као код људи. Прво имају црну косу, онда сиву и најзад белу. То ми нећемо. Али ми то знамо. Тако и код гусеница. Оне знају да ће се учаурити. И ми знамо да ћемо остарити.

Друга девојчица: Гусеница је сасвим мирна. Она се плаши кад се много говори, зато је тако мирна.

Деца помињу разне гусенице које се исто тако умире кад се говори.

Једно упада: Тако исто и јеж.

Настаје причање о јежу у школској пољској кући.

Учитељ: Дакле, шта можемо да утврдимог

Д.: Животиње се претварају као да су мртве.