Učitelj
Нови покрети у васпитању | 405
Учитељ пита: Шта да радимо с тим>
Дете: Да је метнемо у стакло са земљом да се учаури.
Учитељ: Да, али да ли ће већ да се учаури»
Друго дете: Треба још да порасте.
Наједанпут питање: Шта је то да се учаури»
Д.: Прво буде ларва, па онда лептир.
Неколико њих: Не, то је већ црв.
Учитељ: Црв> ~
Дете: Јесте, ово се овде зове гусеница, а код гундеља ларва.
Прича процес учауривања.
Д.: То ће сигурно да буде шарен лептир.
Учитељ: Зашто»
Исто дете: Као код млечикара, и она је шарена. Многа деца дају објашњења о тој гусеници. /
Један додаје: Оне се учауре кад буду дебеле, то знају оне; кад се учауре поцрне.
Учитељ: Дакле намерно» Ти кажеш оне знају то.
Дете: Дабогме, свака животиња мора да зна шта ради.
Учитељ: Да ли је то истина»
Дете хоће да избегне: Лептир живи дуже од гусенице.
Опет учитељ: Како то мислиш»
Д.: Кад се и то уброји, она дуже живи.
Учитељ примећује: Ви нисте одговорили на нека питања. Ви кажете: Гусеница поцрни кад хоће да се учаури. Како то може да поцрни2
Устаје девојчица: То је као код људи. Прво имају црну косу, онда сиву и најзад белу. То ми нећемо. Али ми то знамо. Тако и код гусеница. Оне знају да ће се учаурити. И ми знамо да ћемо остарити.
Друга девојчица: Гусеница је сасвим мирна. Она се плаши кад се много говори, зато је тако мирна.
Деца помињу разне гусенице које се исто тако умире кад се говори.
Једно упада: Тако исто и јеж.
Настаје причање о јежу у школској пољској кући.
Учитељ: Дакле, шта можемо да утврдимог
Д.: Животиње се претварају као да су мртве.