Učitelj

404 Учитељ

дневним доживљајима, одакле се расплићу и прелазе у најразноврсније радне области.

Миаче, нарочито много подстицаја даје завичајна настава. У научним шетњама, које у овим школама играју велику улогу, добија се материјала за претресање данима и недељама. Деца уносе у школу живи живот ван ње. Знајући да се учитељ и остали интересују за оно што они доживљују кад нису у школи, деца доносе ту своја искуства: оно што су видела, чула, о чему су дознала, што су нашла у шуми, у пољу, или на путовањима са родитељима. Може то бити неки нарочити камен, непозната буба, слике историјског места у коме су били, извештаји из новина о каквом великом природном догађају, какав је био н. пр. земљотрес у Бугарској, или известан догађај од општег интереса, као што је Нобилева експедиција на северни пол и т. д. Разговори који се расплићу на основу нечега што је донесено у школу могу бити од особите вредности за цео разред.

Код ових слободних разговора цело оделење покреће се на питање, насупрот пређашњем методу питања, од кога. увек учитељ поставља питања, а ученици одговарају. Овде ученици питају, расуђују, допуњују. Природан нагон да се изговори, што свако дете доноси собом, не убија се притиском учитељевих питања, забраном да говори, кад дете има нешто да каже, крутим учитељевим ауторитетом, укалупљеним школским језиком.

Својим сопственим питањима ученици се труде да објасне предмет, при чему им је учитељ само вођ и помагач. Самостално тражење и мишљење то је оно што се жели наставом образовати. Оваки начин необично је подесан и да · децу ослободи изнутра. Деца виде да се на њихово мишљење. обраћа пажња, зато га слободније исказују, а слушајући мишљења других у своја се понова удубљују и по потреби их коригују.

Наредан пример може да послужи као типичан за слободну узгредну наставу као и за развијање слободног разговора у њој. |

ТУ. разред основне школе.

Ђак је донео једну гусеницу у школу. Нико је не познаје .