Učitelj

Нови покрети у васпитању 407

Сви: Нема.

Д.: Има само длака; можда осећа длаком.

На ово се други смеју.

Исто дете: Ви се смејете, а и ми немамо осетила па опет осећамо.

Многи: Ми можемо главом да осећамо.

Учитељ: Само главом» ;

— Не, рукама, кожом.

Учитељ: Ми смо дакле нашли нешто ново код русенице.

Деца: Она може да осећа.

Једно дете демонстрира како слепац осећа, пипа.

Деца додају: За то су гусеници длаке.

Броје длаке — преко 100.

Опет дечје примедбе:

— Па за шта би јој биле длаке, ако тиме не осећа»

Учитељ: Да ли су оне само за то»

Деца иду за својим мислима:

— Има гусеница које имају преко милион длака.

— Има гусеница са више или мање длака.

Учитељ: И једини циљ је да осећају њима»

Дете: Не, и да им не буде хладно, да се не мрзну.

Друго дете: Зимиг Онда су оне у земљи.

— Али их ископају.

Неколико њих: она и сама измили и кад је не ископају.

Учитељ: Значи да оне нису одбрана против хладноће. Можда имају какав други циљ»

— Можда су ради одбране, изјављује 1266

Учитељ: Ради одбране, како мислиш»

Д.: Да им друге животиње ништа не учине. Оне треба да се бране од комараца или нпр. мрава.

Учитељ: Да ли су комарци и мрави једини непријатељи гусеница»

— Ја сам видео једну. гусеницу, како су јој мрави почупали длаке.

— Је ли била мртва»

— Није, још је била жива.

— А зашто мрави чупају длаке» Да ли је то истина2

Неколико деце: То морамо једанпут да посматрамо. Морамо да ставимо мраве на гусеницу.