Učitelj

Нови покрети у васпитању 413

тијица, од којих треба да постане нека замишљена слика. у углу групица сакупљена.око друга, који чита нешто што остале занима. Ту постају разноврсни слободни састави, самостално измишљене бајке, приповетке, песме, планови, земљописне карте, радови у пластилину, резбарије.

На овим часовима пружа се прилика способностима да дођу до свог пуног изражаја. Дечја оригиналност не може да добије маха на обичним часовима, као што је то могуће на овима. Деца која самостално раде добијају овде нарочито импулса. Али је добит и за слабије, јер се учитељ њима може нарочито да посвети. Чудно је да многа деца, која на обичним часовима седе без учешћа, овде развијају необичну енергију. |

Индивидуална запосленост даје детету могућности да несметано ради и да за време рада остаје у своме темпу. Разредна заједница од тога ништа не трпи, у њој се не ствара ни досада, ни нервоза, већ једна пријатна атмосфера испуњава учионицу.

Обзири према личним способностима довели су до ства-. рања течајева слободно изабраних предмета. Поред редовне наставе ученици могу имати часове из предмета које бирају по својој вољи. То могу бити: научни предмети, вештине, страни језици: енглески или француски, ручни рад, а негде и стенографија. Систем ових течајева по слободном избору правда се психолошким разлозима: У развитку ученика наступа време кад интереси почињу да се гранају и кад се и најбољом наставом не може одговорити потребама свију ученика. Дубље залажење у појединости не налази неподељеног интереса целе заједнице, као што је било раније. Поред овога техничке способности траже услове за акцију, које разредна настава не може да створи. Да би се задовољио тај захтев духа и створиле погодбе за рад из слободних мотива са јаком и трајном концентрацијом, установљавају се поменути течајеви.

Ово би била у основним цртама обележена једна типична и иницијаторска школска организација. Колику пажњу она изазива у школском свету најбоље се види по готово свакодневним посетиоцима, којих има не само из свију европских земаља, већ и са других континената.