Učitelj
198 Учитељ
2: 48 88 АВА
.
морално тај је у исто време и моралан. — Дитесова је Психологија била емпиријска, која је онда била модерна, и претходница експерименталној емпирији. — Стога, тврди
Дитес, ни Психологија хербартовска није основана на науци, дакле је ненаучна.
4) „Научну педагогику“ с хербартијанску није. Дитес признавао, већ је тврдио, да је баш ненаучна и самопроизвољна; јер се заснива на метафизичкој, ненаучној, Етици, и на метафизичкој, научној, Психологији. На основи тој, основано »Џегет [бг ујазепасћаН сће Радавошк« (Друштво за научну педагогику) сматрао је Дитес за варку, којом су хербартовци заслепљавали и врбовали ђаке учитељских школа и. млађе учитеље, а старије хватали на удину „.аучности“ — што све не иде у „чврстину моралног карактера“. — Овом, на превари основаном друштву, замерио је Дитес још и то, што је и сувише отишло у педагошко партизанство, или управо педагошко сектарство.
5) Игњорисање телесног васпитања од стране хербартијанске оштро је осуђивао Дитес, и доказивао, да се без телесног васпитања не може вршити правилно и свестрано ни душевно васпитање уопште. Због ове критике доцније су хербартовци унели у своју Педагогику, да телесно васпитање припада стварно дому и родитељима.
6) Вербализам хербартовске школе такође је Дитес критиковао, тврдећи, да су хербартовци због пустих речи и само речи, упропастили баш морално васпитање, којим се они хвале; јер се морално васпитање може успешно вршити једино моралним властитим делањем, а не само причањем 0 моралном делању других.
7) Догматизам хербартијански Дитес је такође критиковао и доказивао, да су „формални ступњеви“, и „истицање циља“ праве догме, без реалне научне основице, а чим се учитељева самосталност у раду убија у корену, и настава своди на верско обредословље.
8) Аугоритатизам хербартијански је сличан са догматизмом, а који се огледа у безпримерном уздизању ауторитета хербазтовских на ступањ неприкосновених педагошких светитеља, а њихове речи на ступањ светог писма. Ово се огледа и у стилу хербартоваца, пуном цитата испод главног