Učitelj
290 МУ пите љ
дарност. Код примењених задатака проба мора да се простре и на то, да ли резултат одговара односима ствари постављених у задатку. Например, при решавању задатка 5, мора се проценити, да ли 525 динара, као цена за 25 Кгр. сира, одговорају толико пута више него што су 10,50 динара за пола Кгр. Према решењу задатка 6, да ли су Бориних 19 оваца сразмерно мање, него Ацине. “
Рачунање с бројевима и са цифрама
Још у 18 столећу, а нарочито од Песталоцијеве реформе наставе рачунања, почиње да се прави разлика између усменог и писменог рачунања. Тилих у свом уџбенику за Аритметику 1806 год. пише: „Похвално је, што се дошло на то, да се поред писменог рачунања ради и усмено. Али треба учинити. још један корак даље: па оно прво потчинити другом.“ Али на жалост, не само да овако није било, него се супротност још више пооштрила и обрађивало се писмено на штету усменог. Дасшервег је докушао да их раздвоји на усмено и на писмено. У ствари постоји разлика, јер се код усменога рада рачуна с бројевима (стварним бројевима), а код писменог са цифрама, које означавају бројеве. Заједничко је мисаони рад, који се у једном случају испољава усменим, а у другом писменим радом. Зато неки методичарис правом разликују рачунања с бројевима и рачунање са цифрама (цифарно рачунање).
Код рачунања с бројевима ради се само са бројевима (бројним појмовима) и њиховим састојцима. Цифре се и не узимају у обзир; а употребе ли се, онда добијају своју потпуну тј. осим апсолутне још и релативну вредност по месту. (398 = 300 + 90 — 8). Код цифарног рачунања пак, ради се само са цифрама и њиховим апсолутним вредностима. Вредност по месту добија важност искључиво утврђеним редом места. При увођењу у дотичне облике решавања, мора се ученицима показати да је то тако. Доцније не води се више рачуна о тачности поступка у овом смислу, те због тога. рачунски рад изгледа као механички рад. Док је рачунање са бројевима увек интелектуални рад. -
Напред наведени задаци за рачунање и израчунавање изведени су у облику рачунања са бројевима. А цифарно рачунање код истих задатака изгледало би овако:
28 7 у 406 = 58 пута: или 406 :7 — 56 + 4 5 | 5 1 56 56 _[ 56 56 = 0 = 0
Разлика између цифарног рачунања и рачунања са бројевима јесте у томе, што се код цифарног рачунања почиње
рад од најнижих јединица, па се иде вишим, а код рачунања.