Učitelj
248 Учитељ
фамозна нова школа око које се ломе копља толиких педагогаР““ — И нехотице вам се отме узвик из груди.
Ми смо сви чеда „старе школе“. МИ обична пристојносе налаже нам да према тој „старини“ — кад већ није срећа да. будемо захвална деца — имамо бар толико обзира, колико, као ђаци, дугујемо своме учитељу. Ова иста школа, коју ми походимо и учимо, дала је крупне резултате, који се не смеју негирати. Цивилизација, којом се западни народи поносе, јесте њено дело. Образовање, које издиже човека изнад простака, и које се све више распростире у најшире слојеве народа, њена је заслуга. Ако данас кажемо за једног човека, да је просвећен, за једну жену да је интелигентна, за научника да је уман, за државника да је зналац, онда сва та преимућства духа нису стечена ни на улици ни у породици, већ једино _ у садашњој школи. Па зар то није довољан разлог да се уздржимо од охолог ниподаштавања и ситничарског вређања данашњег учитеља и његова мучног рада у школи»
Стара истина да је „учитељ душа школе“ остаје вечна за сва времена. Неоспорно је да настава и васпитање вреде онолико колико вреди личност, која њима руководи. Нека сутра нов закон прогласи све школе за „активне и радне“, та њихова активност и радљивост остаће мртво слово на хартији, ако нема учитеља, који ће пројектоване замисли привести у дело. Обрнуто, у данашњој „пасивној“ и „застарелој“ школи могу се постићи дивни успеси, ако у њој обавља наставнички посао спреман, вредан и одушевљен учитељ, учитељ — апостол а не учитељ — бирократа. Такав учитељ, неће пожалити труда да састави спретне збирке оних објеката, који се у настави обрађују. Он ће школско двориште засадити дрвећем, под чијим ће хладом преко целог лета учити децу на чистом ваздуху. Он ће уредити школску башту тако да она у истини буде практично инструктивно добро за наставу природних наука. Његова школа неће бити прљаваи мрачна тамница, у којој сваки кут сведочи о аљкавости старешине, већ окречена, чиста и украшена кућа, која мами децу унутра. Познавајући добро значај ручног рада за васпитање, он ће већ наћи могућност, да набави и покоју алатку за корисно дечје занимање. У његовој школи филм и позориште _ играће ефикасну улогу нарочито у настави религије, исто-