Učitelj
418 Учитељ
како је он изграђен природно у складу са свим приликама, што су их поставиле природне потребе као закон неуклониве нужде.
(С оваквога опћеног прегледа потребно је сада пријећи на посматрање самога извођења, т. ј. управо на посматрање . самога рада, да се на њему запазе и проуче најелементарнији принципи објективне и субјективне дидактичне методе. Наставни програм за учитељске школе требао би, да тачно фиксира, с обзиром на овде речено, грађу из програма за народне школе, на којој ће ученици тећи те појмове као и оне дидактичне принципе, које ваља на извјесној грађи и њезиној обради посматрати. За тај рад треба да буду одабрани управо типшски примјери, јер знамо, да се такви опћени дидактични принципи на једној врсти грађе лакше запажају, док их је у другој грађи теже наћи, а нарочито почетнику, јер му снага опажања није још за то довољно изоштрена, па је прва и главна потреба, да му се његово око за такво посматрање удеси. Треба на пр., да се установи принцип „од лакшега тежему“, као принцип, за кога се држи, да је свакоме јасан и да је то паче такав дидактични аксиом, који је и лаику до краја јасан. Но има у школскоме раду случајева, у којима тај основни принцип долази у колизију с другим принципом. Дешава се то код самога рачунања у основној школи, гдје се прије дјеца упућују у рачунање с обичним разломцима, него ли у рачунање с десетинским разломцима, којима је радити знатно лакше. У тој прилици настаје колизија између поменутога принципа и принципа „од позната к непознату“. Тај изузетак вриједи као један типски примјер, како може један други принцип, који у једној прилици може да обара и најелементарнији принцип, да га суспендује у наставном раду.
Поред оваквих догађаја у школској пракси, треба да се држи у виду, како је, рецимо начело енциклопедијске концентрације наставне грађе знатно лакше приказати у математици, него ли у географији и историји. Лакше је приказати радом принцип те концентрације између физике и јестаственице, него ли између јестаственице и земљописа. Ученик код установљивања принципа енциклопедијске концентрације и код објашњавања тога принципа треба да види, да је разлог