Učitelj
Наставни програм за учитељске школе 419
спајању или вези тих наставних предмета чисто објективне природе, или другим ријечима, да тај разлог излази из природе наставних предмета за разлику од начела психолошке концентрације, код које је разлог за спајање наставних предмета у ученику. Уочењем те разлике отвара се будућем наставнику народне школе јасан поглед у одвијање школскога рада,
и он види, како различни разлози траже концентрацију, с једне стране сама наставна грађа, а с друге стране опет
образовне потребе ученика, изграђивање уч-никове јединствене свијести. Кад се то овако, како је овдје сада учињено, чисто теоријски објашњава, тешко ћете наћи уџбеник, у ком је докраја потпуно објашњена та разлика и обично ученици излазе из учитељске школе с неком збрком појмова у толикој мјери, да ћете наћи и бољих педагошких писаца, који у својим излагањима не долазе до потпуне јасноће у тим питањима, паче може се с великом сигурношћу тврдити, да једнако таква нејасноћа појмова код наставника опстоји у схватању концентрације и корелације наставне грађе, Све то долази одатле, што се скоро у свим учитељским школама та начела дидактике (опће методике) објашњавају само теоријски. Колико се они и посматрају у пракси и из ње изводе, чини се то несистематски, без правога и одређенога програма. Но кад би се зато утврдили основни принципи у наставном програму за учитељске школе и кад би се према њему израдили уџбеници, који би били већма руковођи за проматрање практичних примјера; већма упуте за проматрање, него ли теоријско излагање, спријечила би се таква пометња појмова, јер на одређеним примјерима из школске праксе видјели би ученици праве узроке, који би им објаснили до краја сам појам. Кад бисмо ученицима, за које је прописана дидактика, на почетку седмице рекли, да ће се у овој седмици у народној школи посматрати различите врсте спајања наставне грађе, онда би они с одређеним циљем долазили у вјежбаоницу и своје проматрање они би тада управили једним одређеним правцем. У то би требали да буду упућени и учитељи вјежбаонице, а за то би требао нови наставни програм, да осигура уску сарадњу између наставника методике и наставника вјежбаонице, него ли је то било у досадањим наставним програмима. Неки старији наставни програми одређивали су, да школску