Učitelj

528 Учитељ

Затим прелазимо на нове. Ако су савладани ставови, покрети руку, ногу и трупа, најбоље је обрађивати „саставе“ — сложене покрете удова и трупа, који покрети један за другим сукцесивно следују или један у други прелазе. Овде је отворен широк пут живој наставничкој машти, да слаже, комбинује, па чак и символизира, јер се тим саставима могу успешно претстављати многе радње, епохе у животу народа, његова прегнућа, идеали... Али наравно да ту не треба претеривати, пошто би то било на уштрб предмета. Најбоље је при томе, користити стручне књижице наших соколских жупа које повремено издају и објављују своје „саставе“, састављене од стручних лица — начелника жупа, за соколске слетове и утакмице. Сваки тај састав има најмање 3—4 такта од по 2, Зи 4 темпа, у коме се по И 1,2, 8, 4 (ако је такт 4) 4), или 1, 2, 8 (ако је такт 3/4), раде означени покрети у саставу са задржањем у другом и четвртом темпу, или само у сваком трећем темпу, да у следећем темпу пређемо у нов положај руку, ногу, трупа или други став. То се зове издржање (издржати). Али место бројева 1, 2, 3... које увек мора бити равномерно, наставник може темпо означавати и пљеском руке о руку, ударати штапом о под, да се не би бројањем замарао. Да би се ђаци припремили за рад, наставник почне бројање са: 3, 4; и, кад изговори: један, ђаци изврше предвиђени покрет; два, застану (издрже); три: израде нов покрет; четири опет издрже. И тако се сврши са првим тактом, ако је он са 4 четвртине (са 4 темпа). Потом се прелази на следећи такт и тако редом. Да би се ђаци привикли такту и сви једновремено радили, треба и сами да равномерно броје и вежбају. Кад науче вежбу онда могу вежбати и по музици, зашто се употребе они комади који имају толико исто тактова колико и састав, тако кад ђаци сврше целу вежбу, састав, да и музика једновремено заврши свој комад. Пошто су ђаци израдили целу вежбу, онда је понове још три пута, тако да се сваки састав 4 пута ради. При почињању, увек се обрати пажња на почетни став, који се заузме, пре него приступимо вежбама.

Било да је сам наставник измислио какав „састав“, било да га је добавио од које соколске жупе, тај састав мора се проучити, пробати његова погодност за ђаке, и онда изаћи пред ученике. Узмимо на пр. следећи:

ба ва в:“

Такт 4/4. Темпо умерено. Почетни став: Став спетни, руке доле у песницама. Сваки састав 4 пута израдити:

# Овај „Састав“ могу и девојчице Ши ТУ раз. вежбати.