Učitelj

602 | Учитељ

рима. Добре је, а то се и ради, да се најбољи задатак пред разредом на часу прочита и да се његов писац похвали. Ради кампарације може се прочитати и најслабији, само што сене каже

чији је тај слаб задатак, јер се мора штедети дечја осетљивост.

Што се тиче тога, какве теме треба да се узимају за писмене саставе, ту важе општи педагошки принципи. Пре свега дете ће најлепше израдити тај задатак, за који оно има највише интереса, а то су његови лични доживљаји или занимљиве причице, које су обично наративне природе. Састави којима је задатак 0писивање или објашњење, тешки су за децу и имају да дођу тек доцније.

Рекли смо да се писменим задацима развија код деце способност за лепо, јасно, правилно и самостално писмено изражавање садржаја своје свести. Али се њима могу такође развијати и стваралачке снаге ума, воље и фантазије. Ради тога потребно је да писмени задаци буду, не само репродуктивне већ и продук"тивне природе. Томе помажу тако звани слободни писмени састави. Они се врше на тај начин, што се деци показују неке слике а затим се од њих тражи да писмено изложе садржину. Такви су градови за децу врло интересантни и дају обично врло добар резлутат. Или се дају неке теме, наслови, на коју би она могла надовезати неку малу причицу, по могућству с неком моралном "тенденцијом. Или се просто захтева да деца опишу свој дан, на пример: „Шта сам јуче радио. „Шта радим недељом“ и друго. Такви задаци, пре свега буде код деце велико интересовање. Захтевају концетрацију и напор свих дечјих стваралачких снага, покрећу дечји дух у моралном правцу, развијају дечју фантазију и служе као средство за писмено изражавање. Наравно да су ови писмени задаци много тежи од претходних, зато имају да дођу тек у вишој основној школи.

Да укратко резимирамо о чему се овде говорило. Постоји гледиште да се деца морају вежбати у писменом изражавању у овој поступности. Прво се вежбају у механичком преписивању. Затим се прелази на писање по диктату; затим на састав писмених задатака помоћу учитеља и најзад долази као четврти моменат __ самостални писмени радови. На супрот томе гледишту истиче се друго, по коме се прво деца вежбају у савлађивању техничког писања, па затим одмах прелази на потпуно самосталне писмене задатке. Ови су наративног градива и репродуктивног карактера. И најзад долазе на ред продуктивни писмени задаци, који могу

бити, не само наративне природе, него и дескриптивне паиек"спликативне. Василије Пејхељ