Učitelj

30 Учитељ

прећи на посматрање основне форме духовне продукције, које се манифестују код деце и примитивног човека. Затим прегледаћемо више форме стварања: посматраћемо стваралачку функцију генија као највишу манифестацију продуктивне енергије духа; загледаћемо у његов душевни свет и потражићемо оне феномене помоћу којих он из морске дубине свога стваралачког духа износи своја бесмртна блага. И најзад изложићемо укратко теорије о природи генија као и њихове критике.

Царство живих створова по степену њиховог духовног развитка можемо графички претставити једном пирамидом. На дну те пирамиде стоје најниже животиње — протозое —, код којих је животна активност тек у зачетку, на врху геније, као најсавршенији тип човека. Између основице и врха пирамиде постоје многобројни и континуирани прелази. Душевне разлике дакле између најнижих органских бића и највиших умова људскога рода попуњене су најфинијим стулњевима. Питање је сада, где почиње стваралачка снага духаг На коме ступњу пирамиде живих бићаг Да ли та моћ постоји и код животиња, или се она манифестује само код човека, или тек код његовог највишег типа — генија»

Многи сматрају да се продуктивна способност духа јавља и код животиња. Међутим кад се дубље загледа у ствар, кад се уђе у мрачан лавиринат животињске душе, видеће се да њој та функција недостаје. Посматрајући пажљиво свесне појаве код човека и животиње пашће нам у очи да постоји неко опште уређење психичког живота, које је заједничко животињи и човеку. Природа чулних органа у животиња је у суштини иста као и у човека. Чулни органи служе свуда у животињском царству за прераду утисака спољњег света у осећаје. Психологија нас учи да је структура чулних органа таква да то претварање физичких дражи у осећаје сваки од њих врши сходно својој сопственој природи. Ако напр. електричном струјом додирнемо језик, она ће на њему изазвати осећај укуса, на кожи осећај притиска и температуре, у оку видне осећаје, у уху осећај слуха итд. Чулни апарати су дакле машине за прерађивање чулног материјала у одговарајуће осећаје. Те машине прерађују спољне дражи у ствари подједнако код животиње као и код човека. Треперење ваздушних таласа животињско ухо исто тако претвара у осећаје тонева и шумова као и наше. Треперење етарских честица исто тако претвара њихово око у осећаје вида као и наше. Активни утицај спољне дражи и на њиховој кожи изазваће осећај притиска; неки раствор и на њиховом језику произвешће осећај укуса. Прерада чулног материјала је у толико савршенија у колико је савршенија структура чулног апарата. А пошто се скоро цела животна функција неких животиња збива у до-