Učitelj

Домаћа књижевност 69

рад овим смјером може корисно наставити потребно је, да се само учитељство већма за њега заинтересује и да активније у томе раду учествује, неголи је то било у овој прилици.

Ми смо задовољни, што се и толико постигло, и сваки је од нас много захвалан оним вриједним члановима нашега сталежа, који су предано радили, да то дјело што љепше прикаже учитељство његову народу. Учитељство има од тога њихова труда један врло лијеп добитак, оно је имало прилике, да у тој изложби види резултате рада наше народне школе и да се за њезиним настојањима у свим странама наше отаџбине поведе, како би што прије дошло до тога, да наша народна школа у свим странама изводи свој рад једнаком снагом.

КЊИЖЕВНИ ПРЕГЛЕД

А) Домаћа књижевност

Проф. Драгољуб Бранковић: Ледагогика морално посрнуле деце и малолетника. Сепаратник из „Бранича" бр. 1—6 за 1930 годину. Београд, 1930 године.

Г. Бранковић, професор и инспектор за наставу у народним школама при министарству просвете израдио је ову врло лепу брошуру која говори о педагогици морално посрнуле деце и малолетника. Књига обухвата седам одељака. У првом одељку се одређује шта је нормално и ненормално у психичком погледу, шта је дефектно и затим шта је интелигентно и неморално. Модерна психологија није моћна, вели писац, да повуче тачну границу између психички здравог и болесног, јер је граница између њих „течне природе". Пре свега шта је психички нормално и ненормално, немогућно је утврдити. По свему то се двоје једно у друго прелива. Исто тако ни појмови здрав и болестан душевно, нису одређени и утврђени. Ко је здрав а ко болестан — није увек лако казати, сем у случајевима кад дотични штети себи и око- · лини. Изразито дефектни типови брзо се опажају; али извесни типови који се најчешће налазе у елити интелигенције, остају скривени за посматраче. Мањак у интелигенцији даје слабомислене типове, а по неким етичарима мањак интелигенције даје и неморалне типове. Кад је реч о нормалном и ненормалном, о здравом и болесном душевном стању код деце, онда се _ мора обратити нарочита пажња на домаће васпитање такве деце. Ако ово не помаже, онда се морају отварати нарочити заводи за васпитање такве деце.