Učitelj

128 Учитељ

ва 472

или мутан, тих или буран, радљив или лењив, продуктиван или не. Он је делио игре на игре, које вежбају тело, чула и дух. За ту сврху спремио је нарочите поклоне, о којима смо већ раније писали и који се и данас са успехом употребљавају по многим забавиштима.

Марија Монтесори мисли, да психичку и физичку Хигијену треба развијати упоредо, док међутим данас дете ужива само физичку слободу. Чак и код човека живот тела зависи од живота духа. Она захтева да сен спољашњи надра"жаји припреме, како би се организовао психички развитак. Поред разних дечјих игара, којима се нарочито развијају чула, она употребљава и гимнастику, маршевање итд. Целокупни рад у забавишту по њој треба да буде једна врста игре па ма какво то занимање било. Чак и писање и читање спадају у игру и деца их уче само играјући се.

3. Игре у забавишту делимо на индивидуалне, које се обично изводе у затвореном простору и колективне, које се изводе у дворишту. За индивидуалне игре треба спремити ДОВОЉНО материјала и средстава. Фребел је за индивидуалне игре спремио лопте у разним бојама, коцкице, црепчиће, дрвца, претенчиће и чувене његове поклоне. Марија Монтесори опет конструисала је читав један материјал, који служи васпитању чула. Поред коцкица и црепчића она је спремила разне геометријске фигуре од дрвета и удубљења за њих, удубљена слова на дрвеним плочицама, кутије са теговима и њихова удубљења, штапиће од 10 см., разне кутије и ланце, калемчиће, звонца, разне врсте штофа итд., итд. Тај богати материјал наставних средстава и чини њен систем интересантним и издиже га изван досадашњих система за предшколско васпитање. |

Рад са индивидуалним играма је сасвим прост. Свако дете само изабере материјал са којим Бе се играти. Оно га преокреће, обрће, испитује и почиње рад. Забавиља га само потстиче и поправи и стара се, да оно играјући се нешто научи. Саморадња је ту главни принцип а колективне лекције потпуно забрањене.

Колективне игре деца обично заједнички изводе у дворишту. Ту спада онај заједнички рад у врту, заједничко неговање животиња и биљака, заједнички рад у песку, где се праве путеви, железнице, "тунели итд., заједнички рад на зидању какве ограде, куће или фабрике од циглица и црепчића, заједничка израда посуђа, заједничко играње у колу, маршевање, извођење дијалога, драматисање причица итд. Избор тих игара такође треба оставити самој деци, јер се деца по природи сама удружују а забавиља их потстиче и поправља. Све те игре по могућству треба да прати песма и свирка, ДОК хигијенски услови морају бити стриктно заступљени.