Učitelj

Завичајна настава и начело локализације 177

једна игра. Бољи описи, успешније слике и фотографски снимци; одвајају се за школски музеј.

У овом раду сама деца се досећају, распитују и обнављају раније моменте, чинећи то с одушевљењем. Наставник управља радом, он је организатор овога испитивања, па ипак не престаје бити наставник.

Даље, нека наставник добави неки штампани рад о играма, нека да могућности ученицима да упореде месну варијанту ове или оне игре с играма које се играју у другим местима. Старији ученици могу и сами да се упознају из књиге с описом игре, која их занима и одушевљава. На основи списа различитих игара деца могу, под наставниковим упутством, да унеколико измене, усложе или оплемене своје месне игре. Она могу, разговарајући међу собом и наставником, чак да створе нове игре и да унесу лепе измене у раније игре. Тако, из овога испитивања деца извлаче за себе практична упутства.

3) — Други пример је домаћи живот и домаће околности. Уместо читања и тумачења чланака о домаћем животу, наставник предузима с децом заједничко испитавање и, рецимо теми домаће животиње прилази са стране која интересује децу. Готово свако дете има мачку, пса, или коња, или квочку с пилићима, које необично воли и о којима има већи круг посматрања. Тада наставник организује размену заједничких сећања и посматрања о животињама код ученика.

Дете се у прво време не интересује псом, коњем, мачком и кокошком уопште, већ њему познатим псом, коњем, мачком итд. Зато наставник треба да се користи живим дечјим интересом према појединим животињама и да уошштава њихова посматрања. Чланак из књиге мора да следује за организованим упознавањем саме деце, мора да заврши самосталан разредни рад. С дидактичке тачке гледишта центар рада се преноси с пасивног читања на дечје активно учешће у заједничком изучавању. Разуме се, да овде наставник мора да напрегне јаче пажњу и покаже више умења, него приликом пасивног читања чланка, његовог причања и развијања.

Оснивајући се на добивеном уопштавању дечјег упо"знавања с обичним животињама, могу се потом, помоћу упоређивања и прфтивстављања, ученици упознати и с невиЂеним животињама. Овде су књига, слика, таблица и настав-

Учитељ - 12