Učitelj

Медељин

Завичајна настава и начело локализације 179

4) — Мисли изречене о дечјим играма и домаћим животињама као објектима школског испитивања, могу се проширити и на друге стране живота, например, на неку врсту домаће индустрије. Нека грана домаће индустрије, која је развијена у датом месту, такође треба да постане предмет испитивања у школи: њена прошлост, њено савремено стање, њена техника, куповање и налажење сировине за ту врсту радова — мора бити искоришћено као градиво за посматрање, заједничко описивање, упоређивање у квалитативном и квантитативном погледу итд. То мора бити елементарно, али је ипак услов побуде дечје за сазнавање. _

Идући овим путем, наставник може организовати у разреду и ван њега најразноврсније дечје радове. Ово је пут активног упознавања ствари и појава. Ту су применљиви различни писмени самостални радови, усмена саопштења и описи, основани на: самосталним посматрањима, рачунска вежбања и задаци с бројевима, који су узети из живота, цртежи, моделовања итд. Наравно, да је овај пут супротан схоластици старе школе с њеним шаблонима, диктатима и вежбама, које су имале једну општу тежњу да ученике потпуно изједначе и поравне.

5) — Нужност непосредног посматрања и самосталног експериментисања не оспорова се и у области природних наука и физичке географије. У школи се морају непотпуно примењивати прости огледи из физике, хемије и физиологије биљака, а тако исто се морају изводити јестаственичке и географске екскурзије у природу. Тако исто пак мора се нагласити да и математика треба да буде зближена са животом, као и сваки други наставни предмет. Она даје наставнику могућност да ученике приведе изучавању стварности с квантитативне стране па самим тим значајно продуби сазнање околног света. Време је дошло да се манемо мртвих формалних вежбања ради вежбања. Математички рад мора потпомагати ученицима у сазнању света у коме живе, мора ићи руку под руку с ученичким посматрањима, огледима, разговорима и другим радовима. Чак елементарна математика претставља једно савршено средство за испитивање и оно се не може неискористити у школи. Ученици живе, мисле и раде међу предметима и појавама, који се, могу бројати, мерити и

12%