Učitelj

180 Умитеф

с којима се може рачунати. Може се рећи, да се математика налази окд ученика, над њима и под њима, док се ученици тренирају задацима који немају везе са животом.

6) — О историји као наставном предмету може се исто рећи. То важи и за матерњи језик, граматику и естетичко читање. И у тим предметима мора се применити метод шКОлЛског испитивања: скупљања, записивања, упоређивања и извођења закључака. Потребно је, дакле, и у овој области школу зближити са животом, с утицајем локалне средине.

7) — Из свега до сада изложеног јасно се види, да мн у учењу свих наставних предмета полазимо од околне, месне природе и живота. Тај пут педагошког рада ми и зовемо локализацијом. Према томе уџбеник губи свој изузетан положај, који је до сада имао. Наш путу већини случајева полази од посматрања и огледа ка књизи, а не обратно. Локализација истиче улогу наставних екскурзија, као начине организације дечјих посматрања, те ћемо о њима проговорити неколико речи. Методика екскурзија за сада се још налази у зачетку. Тако исто се оне и у пракси врло ретко примењују, па и када се изводе ретко носе наставни карактер. обично су то шетње или путовања у циљу разонођења и нагомилавања опажања.

Међутим, екскурзије на разне начине организоване дају разноврсан материјал за разговоре у разреду и изван разреда, за писмене саставе, за математичке задатке, за школски музеј, за цртање и моделовање, укратко речено, за наставно „испитивање“ месне природе и живота. Наставникова је дужност да управља ученичким скупљањем градива и да свестрано искористи то градиво, које је систематисано, у даљем разредном раду. Затадак наставников у екскурзијама налази се у томе, да расејану дечју љубопитљивост развије у сконцентрисано интересовање, у умење да јасно опажају и доследно посматрају. Зато екскурзије морају постати органски део школског рада.

8) — Наставно градиво за варошке основне школе, до сада, није се разликовало од наставног градива за сеоске школе. У варошким и сеоским школама употребљавани су истоветни уџбеници и читанке. То тако даље не може остати. Претшколско и ваншколско посматрање варошке деце у многоме се разликује од посматрања сеоске деце, нарочито деце