Učitelj

188 Учитељ

и сасвим безазлене животињице, као што је на пр. жаба. Свакоме је опет учитељу познато колико је уображених болесника међу образованијим људима који вечито страхују од смрти.

За развијање страха код деце извесна одговорност пада и на школу, односно учитеља. Многи учитељи још и данас · сматрају да је дечји страх најсигурнији темељ за одржавање учитељева ауторитета, а да су претње и казне ипак најефикаснија средства у васпитању. „Страх од казне од увек је био најјаче оружје у рукама учитеља и наравно увек ће и задржати своје место у школи“ — вели и сам Џемс. А мора се признати да, у свима па и основним школама, има наставника, који немају ни мало потребне педагошке интуиције и такта, и који се често немилосрдно титрају с дечјим осећањима и нарочито расипно експлоатишу дечји страх. По налажењу Ст. Хола опет „особиту пажњу заслужују зебња и страх, што су скопчани са школским животом, а нарочито са испитима у њиховим многоструким облицима. Они су узрок пометњама у животним процесима и запрекама у мишљењу, чувствовању и вољи, који се често протежу на цео испит, те су каткад узрок да се не дође на испит, узрок бегању и самоубиству“.

Утврђено је да страх има депресиван утицај на наше психо-физичке моћи. Од страха човек постаје пасиван, губи јасност ума, телесне и психичке функције се раслабљују, а услед опадања свих снага настаје и општа депресија. Страх „у највећем свом степену уништава, руши. Човек нагло обузет великим страхом неспособан је за сваку вољну или рефлексну реакцију“ (Т. Рибо). А Зјењковски вели да страх „У свом највишем изразу може изазвати лудило“. Услед страха већег интензитета код деце могу наступити све врсте растројства: манија, меланхолија, параноија, па чак и идиотија, а нарочито неврастенија и хистерија.

"Сада сваки може замислити колико греше сви они који ма и несвесно утичу на развијање дечјег страха. Нарочито је велики грех оних родитеља и учитеља, који својим настраним схватањима стварају болесне плашљивце и манијаке од сваке руке, место да васпитавају и узгајају здрав подмладак, који ће у своје време неустрашиво кидисати и сламати све препреке, које би стајале на путу прогреса човечанства.