Učitelj

Ур у

О чехословачком и о српском буквару 197

јер смо кроз дужи низ година били одређивани истим утицајима. Нарочиту пажњу треба обратити на метод којим је ова историја буквара израђена. Продрети у-њ биће од користи за свакога који се бави историјском педагогијом.

Треба споменути и један врло осетан недостатак овога дела. Нема регистра. Ни стварни не би био излишан, ако би се њега читалац могао и лакше проћи, јер се писци држали историјскога реда и у садржини имамо, као што смо напред видели, на два начина распоређене предмете о којима говоре. Али лични (имени) преко је потребан. Како би се лако и брзо могао оријентовати не само истраживач (јер истраживачи ће се у великој мери морати служити овом књигом) него и обичан читалац, на којим се све местима и којим поводом говори о појединим писцима или и о другим људима, словенским и страним, о којима се говори, а којих је број врло велик, да то није пропуштено! Овако се губи врло много времена, па ипак се не може увек знати да ли се заиста нашло све што се тражило. Ако књига дочека друго издање (у Чехословака може то бити и доста брзо, јер је заинтересованост за педагогију у њих кудикамо већа но у нас), надамо се да ће писци, у интересу саме књиге, примити ову напомену. Али може бити да писци имају намеру и да продуже овај рад и саставе историју чехословачких буквара све до најновијега времена, и да су састављање регистра оставили да њим целокупно дело доврше.

Напослетку да се запитамо да ли ово дело има значења и за општу историју педагогије, да ли у њему има и приноса којима су чехословачки радници унапредили рад на почетној настави уопште.

Појава буквара' везана је, као што је добро познато, за једну врло важну културну чињеницу, за проналазак штампарија. Пошто су дотле врло скупе књиге учињене приступачним и најширим слојевима народним, настала је и потреба, да се брзо и лако научи читати. Тој потреби требало је да одговоре буквари, и они се шире упоредо са ширењем штампарија, — распростирање штампаних књига и ширење писме-

: Буквара, не само словарица. Али реч „буквар“ находи се већи у нашега Чернорисца Храбра од кога-имамо први запис о писмености у Словена, а који је био по свој прилици ученик Ћирилових и Методијевих ученика. -