Učitelj

196 Учитељ

Књига је раздељена у два дела. У првом се говори о доба пре Хуса, за Хуса (о његову упроштавању правописа) и, после Хуса, о Оптатову Тзатоолсоп-у (ту и о сличним покушајима у Немаца: Токејзатег, Јотдап, Отиеззђешеј. Затим се прелази на Чешки буквар од 1547 ина елементарну наставу у утраквистичним (хуситским) школама, у школама Чешке браће, и на епохални рад Коменсков. Овај се део завршава словарицама и букварима“ што су се појавили после белогорске битке. — У другом делу се расправља о правопису чешких буквара. — На крају књиге је сажет преглед читавога дела на чешком, на немачком, на француском и на енглеском језику.

Огроман је материјал сабран у овом великом делу, и оно нема само педагошко значење. Оно је уједно и доказ дасу у Чеха дати услови и за рад великога стила на педагошком пољу. Овакав, како се нама чини, потпун рад могле су дати за кратко време само удружене снаге вредних радника, а и држави чехословачкој служи на част што такав рад разуме и обилно га помаже.

Од радника на овој историји нама је засада најпознатији Др. Јозеф Хендрих, професор Коменскова университета у Братислави. Недавно је изишла у српском преводу његова врло, поглавито за нас, инструктивна расправа Педагошки систем и школска реформа Ђованије Ђентила (као 59 свеска Педагогијске књижнице) у којој је приказана и Мусолинијина просветна политика. Преведен је и други значајни спис Хендрихов: Филозофске стру је у савременој педагоги ји који је Хендрих нарочито за нас прерадио, и који ће ускоро угледати свет на нашем језику.

Писци су своје дело посветили Дд-Ру Отокару Каднеру, професору педагогије на чешком университету у Прагу, знаменитом педагогу, који је дао чехословачком народу опсежну Општу педагогију и Историју педагоги је.

Нани се педагози могу многом чему поучити из ове знамените књиге, и без обзира на то што ћемо у њој наћи многе податке и многа обавештења која се и нас непосредно тичу,

1 Ако у ствари и значи једно исто ' (буква — слово), ипак можемо употребити ова два назива да бисмо начинили разлику између књижице

која садржи само слова и слогове и развијена буквара који садржи уједно и читанчицу. 5