Učitelj
О чехословачким и о српском буквару. 199
Што се Бенеша Оптата тиче и његова гласовнога метода, не може бит сумње да је у томе био под утицајем Валентина Икелзамера и последника овога. Писци то и сами признају, али истичу и разлике. Икелзамеров (и Оптатов) пример нам показује колико су јаке традиције у школском животу. Икелзамеров спис Гдје гесћђе зуеја ара КштизЕ Језвеп 71 Јеглеп“ изишао је већ 1527, и одмах нашао следбеника, па ипак је гласовни метод истом у 19 веку освојио школе. Спис пак Константина Костенскога изашао је већ око 1424, али ни он, као ни списи његових извора, нису били од утицаја на почетну наставу.
Врхунац је у веома заслужном раду Чешке браће постигнут делима Јана Амоса Коменскога која чине уједно и врхунац целокупне педагогије словенске и један од врхунаца целокупне педагогије светске. Његово дело, које је овде у питању (Ограа рјећи5), дело је светскога гласа и једно од најпопуларних дела светских које је брзо пробило границе држава и народа. Ако је у Чешкој почетна настава и била спојена с религијском све до почетка 19 века, Коменски је у свом Свету у сликама већ умео да се ослободи од тога ограничења. Са словима он спаја и гласове, прелази на читање читавих речи, иде од лакшега к тежем и ставља најтеже слогове на крај. Писац, који нам је дао прво систематско дело педагошко, крчио је пут и за почетну наставу.
Када се и касније показивао утицај чешких буквара на стране (на немачке), то није био утицај нових тековина. Ако је који чешки буквар преведен на немачки, било је то само стога, што је издавач (који је имао и привилегију на то) хтео да има свој буквар на оба језика.
Као што је већ напред напоменуто, велики полет што га видимо у чешке педагогије у 17 веку задржан је политичким приликама. У 18 веку ни у методима ни у уџбеницима не показује се никакав напредак. А с тим веком писци завршавају свој преглед чешких и словачких буквара. |
Ни близу није овде изнесено све што се могло и што је требало рећи о овом знаменитом делу. Нажалост, писац ових
: Прави начин да се за најкраће време научи читати.