Učitelj

200 Учитељ

редова не познаје довољно чешки језик да би могао ућиниу појединости, и стога се морао већим делом задржавати на оним изводима у страним језицима што су додати књизи. Лако је могућно да му се због тога поткрала и нека омашка. Циљ ће пак ових редова бити постигнут, ако обрати пажњу наших зналаца чешкога језика на овај спис који има велико значење и изван чешке и словачке педагошке књижевности, а за нас још и нарочито, јер нам може помоћи да се много штошта објасни и у каснијој нашој букварској књижевности. За почетке наше писмености разуме се да нам не може много помоћи, јер ми смо ту били под утицајем Византињина и Руса, а Чеси римско-латинске и немачке културе. У ослобођању пак од тих култура дали су — једнога Хусаи једног Коменског. После тога смо се састали у некој врсти и духовнога ропства. |

НАСТАВНИ РАД

Ђачки излети

од Станоја М. Мијатовића

„Ђак се не може познати темико у школи ко-– лико ван школе". (Дитес).

„Моји су ученици најрасположенији ван школе у пољу, на имању“. (Толстој). |

„Природа је најбољи учитељ за васпитанике“.

(Демостен у „Филипикама").

Ђачки излети по наставу у школи, могу да имају специјалну корист (особито по неке предмете, као напр. познавање природе, пољопривредне поуке, земљопис, историју, и др.). То би био као главно педагошкодидактички циљ ис тих. Васпитни циљ или васпитна страна истих такође се, уз ово, може лепо спровести и извести. Према овоме ђачки излети могли би имати, по наше ђаке или васпитанике, двојаке користи: наставну и васпитну. Наставна корист могла би да буде у очигледном извођењу, допуњавању, проширењу или примењивању наставног градива из дотичних предмета. А васпитна корист била би: упућивање на добро и отклањање