Učitelj

Укупна настава 257

потпомажу и сарађују, да, једном речју, образују праву радну заједницу.

Додуше мора се признати, да најјача. концентрациона моћ полази свакако од јединства личности, стога је потребно, колико је могуће, да предмети и часови једног разреда буду у рукама једног учитеља. Ова врста концентрације означава се именом организаторске концетрације.

3) Најзад се приговара још, да укупна настава раскида научну везу наставног градива, да омета систематски развитак у појединим наставним предметима. Ова сумња би се могла одмах разбити доказом, да народној школи не припада научни начин посматрања, већ природни, стварни и да, сем тога, на крају радног јединства даје се довољно прилике, да се образују како стварни тако и појмовни низови.

Стварно и појмовно схватање околног света чине само у својим · екстремима супротност. Њихово спајање, јединство је могућно, шта више оно претставља врхунац истинског образовања. Ко је у стању да сваку појаву, свако искуство спољњега света разматра у свима могућим мисаоним правцима, тај употпуњава духовно сазревање.

Оваквим јединством се, дакле, не омета систематски развитак у појединим наставним предметима, напротив, у њему се води рачуна, да сваки предмет буде темељно обрађен. Разлика је у томе, што се његова полазна тачка налази у јединству.

Сасвим лако се може укупна настава спроводити на нижем ступњу народне школе, пошто она као елемнтарна настава одговара мисаоној способности детета. Она је стога од стране широких школских кругова призната и остварена.

Укупна настава у првој години основног школовања базира на оној групи градива, које се налази у дечјем искуству и на доживљајима из дечјег живота. Тако оријентираној укупној настави се на најнижем ступњу не стављају насупрот никакве сметње тако, да је врло мало школа, где се у првој школској години друкчије ради и мало учитеља, који одбијају укупну наставу за прву школску годину.

Укупна настава овде није ништа друго до стварна настава. Доживљаји и посматрања дечја условљавају избор једног градива. Јединство градива стоји у центру наставе. И у другој школској години добија јединство градива свој значај. Она је

Учитељ 17