Učitelj

256 Учитељ

везе са другим, већ целе тзв. животне заједнице, као што су: бара, шума, море, воћњак, ливада итд. Животне заједнице проучавају се као целине и утврђује се међусобна веза и однос између појединих бића и предмета, који чине једну заједницу. Једна ливада, напр., у укупној настави дала би повод за разговор из јестаственице, земљописа, геологије, пољопривреде; служила би као подлога за геометријска, рачунска и језична вежбања, затим вежбања у сликању и цртању и најзад би нашла свој естетски оквир у песмама, декламацијама и причама, 59 би се за њу надовезивале.

Предметна настава тражи да се ливада схвати само са једне стране, са стране земљописа, јестаственице, пољопривреде итд. према томе, да ли је наставни час земљопис, јестаственица или пољопривреда.

У настави матерњег језика може често да се истакне једно централно градиво и да повеже поједине гране. Ово је тзв. методичка концентрација или концентрација у ужем смислу, која увек у наставном поступку захтева да се ради на повезаности градива. Према томе укупна настава се може сматрати као наставни принцип у своме односу према детету. Она се оријентише

према детету, полази од градива из дечје околине. Увек стоје

дете и градиво једно према другом и ствара се сад хармонија; дете и градиво се доводе у такав однос, да обоје могу ићи најдаље. 5

Указаћемо на неке КА укупне наставе и на њихово савлађивање.

1у Обично се мисли, да ће једном учитељу, који преодузме туђ разред, пасти тешко да надовеже рад и да га даље води. Према томе се мора захтевати, да промена учитеља не буде честа и да, шта више, један учитељ води свој разред бар две

године и више. Даље при промени мора да добије од стране прет-.

ходног учитеља преглед укупног рада, који ће му показати пут ка даљем раду.

2) Приговара се затим, да ће план рада бити отежан, ако не буде могућно да један учитељ има толико часова у једном разреду колико захтева целокупна настава. У овом случају може се захтевати, да сви запослени учитељи у једном разреду морају тежити да раде у јединственом, духу, да се узајамно

5