Učitelj

260 Учитељ

а у вишим школама најмање у настави природних наука. Па ипак мора он свуда да важи као наставни принцип, јер само онда он постаје радна, готово увек духовна сила, којом се јасно испитује, оцењује, разматра околни свет.

Укупна настава, која је већ оживотворена у елементарној настави и која се мора и на даљим ступњевима наставе борити за живот, даје прилике да рачун утиче као принцип. Али пошто је рачун делом једна способност и мора да се обрађује у систематским вежбањима, тиме се признаје он као предмет, за који се морају одредити нарочити часови.

У колико више укупна настава прибавља важност рачуну, у толико више изостају нарочито одређени часови рачуна, али хтети, да се изоставе сасвим, било би шта више и на елемтарном ступњу наставе непрактично и непсихолошки.' Сваки дан четврт или пола часа рачунске наставе као предмета, колико ће бити довољно тамо, где се у укупној настави марљиво рачуна.

Иако се на вишем ступњу наставе често рад приближује више предметној настави, ипак се може покушати, да сваки васпитач остане веран принципу: „од детета". У оним школама, где је владао предметни систем, показало се, да дечја продуктивност попушта, јер из стручних разлога нису узимани у обзир дечји интереси, пробуђени често самом наставом или сопственим доживљајима. То је разлог зашто треба. мењати начин и рад, па и на вишем ступњу поред предметне наставе изводити и укупну наставу.

У укупној настави могу се обрађивати све области знања, која деца уносе у рад. Земљопис, цртање, језик, морал, природопис итд. — сви наставни предмети у народној школи не треба да пружају знање земљописно, природописно и друго, већ да развијају и образују способност земљописног, природњачког, моралног посматрања и мишљења,

Права настава има да развија способности свестрано. Подвојена, стручна настава образује само једностране специјалисте. Насупрот слободном посматрању света добија се једнострано, скучено духовно сазнање. ИЕ

Са гледишта модерне педагогике укупна настава мора водити рачуна о овим захтевима:

1) Потребно је издвојити из наставе оно градиво, које заступа у принципу супротно гледиште.