Učitelj

Ле пер Жирар 281

ком су тронутошћу посматрали пријатељи човечанства тај тако нови и дирљиви призор. Она незналачка, простачка класа, пуна предрасуда, која гамиже свуда, није се више јављала у Фрибуру... Решење те загонетке наћи ћете у (Жираровој) школи...)

+

Жирар указује на један правац у васпитању и настави, којим се ударило под утицајем Песталоцијиним: у настави не треба да се формира само ученички дух према наставном предмету него и наставни предмет треба формирати према ученичком духу. Даљи се утицај Песталоцијин показује у раду Фихтеа и Хумболта који је био не само васпитни него и просветно-политички, па и чисто политички, затим у раду Фреблову (касније и Монтесоријину), и најзад у уздизању учитељскога сталежа уздизањем наставе и у стварању учитељске самосвести. Он је, као што вели један његов биограф, био велик крчилац нових путева; он је дидактици отворио нове ногоступе, наставу матерњега (за њега француског) језика поставио на психолошко тле; његово је дело сасвим оригинално, оно показује потпуно особеност велике личности Жирарове.

Мониторски систем или, како га Французи називају, епзејететенћ тошие! похђе, као што смо већ видели, није његово оригинално дело. Али једва да је и у којој школи тај метод тако правилно употребљен, и једва да су где његове погрешке у толикој мери избегаване као у Жираровој. Само је велики педагог могао да отклони пуко показивање и наследовање (оно од старијих, ово од млађих ученика), механизам, рад по команди, — јер монитори обично казују само што су научили и то само и траже од својих млађих (или слабијих) другова, и то онако како су и сами научени, те стога и не примењују поступке који воде саморадњи, не траже самосталност од ученика. н

Жирар је на тај метод био наведен прво стога, што се сећао свога детињства, када је и он као старији ученик поучавао. своју браћу и своје сестре, а затим што је то изискивала и прека потреба његове школе. Јер када је фрибуршка школа почела + В. чланак о оцу Жирару у Сотраугтб, Назгоћте де 1а редадодће, 31. издања стр. 392. и даље.