Učitelj

Проблем данашње школе 529

данас не можемо ниједан школски програм да ставимо ван општег политичког питања. Школа и њен програм не могу, дакле, бити. независни од политичких и економских односа у земљи. То је јасно отуда, што је школа пре свега животна и радна школа а не схоластичка и догматична.

Дух наставе открива нам општи идеал, који треба постићи, Треба знати колика је вредност тога идеала у даном времену и даној средини. Да ли код деце развијати интелект · или вољу или можда физичку снагу, другим речима, шта треба узети за идеал: човека интелигентног или човека практичног духа, социјалних способности, човека самосталног и продуктивног духа» -

Да би се решио овај проблем, потребно је најпре оценити релативну вредност васпитног идеала, потом проучити средину, време, расу, потребу и тежње друштва, из кога дете васпитавамо. Што је корисно за један народ, није за други, што 15: добро за једно одређено време, није за друго; што је пак корисно и добро за једну групу, разред и једно дете, није и не: може бити за друго.

Овде се може расправљати питање са психолошко-педа- · гошког и социолошког гледишта.

С обзиром на савремене друштвене циљеве, ступањ културе и духовни развитак детињи, мора се одредити наставно градиво и утврдити због чега су извесни предмети потребни у савременој радној школи. |

Кључ решења овог проблема лежи, дакле, у ревизији целокупног градива, у завођењу предмета, без којих се савремена култура и живот не могу схватити, а за које стара школа није знала и у избацивању свега онога што је непотребно.

При изради наставног програма морају се узети у обзир“ ове две чињенице:

1 друштвена средина и њени захтеви, и

9 детиње биће, његове духовне способности и потребе.

У најновијем покушају школе рада програм се састоји У“ низу задаћа рада, опита и експеримената.

Овде није главно оно, о чему се ради, већ како треба савладати градиво. Отуда закључак: ни држава, ни учитељ не могу израдити школи програм, већ га стварају деца заједно,